رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ایام‌الله دهه فجر را تشریح و تبیین کرد.
کد خبر: ۳۶۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 30 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، روز شمار بهمن ماه و دهه فجر برگ زرینی از تاریخ ایران اسلامی است که دلاور‌مردان این مرز و بوم با خط مقدم دانستن رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی، پیروزی خون بر شمشیر و حماسه 22 بهمن ماه سال 57 را رقم زدند.

ماه بهمن، یادآور لحظه شماری‌های مردم برای بازگشت رهبری فرزانه و مدبر به کشور و پیروزی انقلاب اسلامی است که با فرا رسیدن این ماه در هر سال، روزهای به یادماندنی بهمن 57 در دل‌ها زنده می‌شود.

مردم ولایتمدار و متدین ایران با حمایت و رهنمودهای ارزشمند امام راحل در آن سال، حماسه پیروزی انقلاب اسلامی ایران را آفریدند و ناگفته نماند که بعد از گذشت 38 سال از این رویداد مهم سیاسی هنوز هم خاطرات شیرین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

همزمان با فرا رسیدن دهه فجر، ایرانی‌ها هر سال به یاد بهمن ماه سال 57، ویژه برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند که پخش نماهای انقلاب در این دهه جلوه خاصی به برنامه‌های یاد شده می‌بخشد و مردم قزوین هم در این برنامه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده و حضور همیشه در صحنه داشته‌اند.

مشارکت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در برگزاری برنامه‌های دهه فجر و ابلاغ عملکرد سایر ارگان‌ها توسط این شورا بهانه‌ای شد تا مصاحبه‌ای را با حجت‌الاسلام علی قابل رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین ترتیب دهیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

* فارس: مهم‌ترین پروژه‌های افتتاحیه‌ای که مسؤولان استانی قزوین طی دهه فجر در دستور کار خود دارند را عنوان کنید.

برنامه‌های مختلفی طی دهه فجر سال جاری در استان قزوین برگزار می‌شود که از موارد آن می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها در بخش‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، خدماتی، بهداشتی، درمانی، مخابراتی، آبرسانی، مسکونی، گازرسانی، آسفالت و راه روستایی در گستره مناطق روستایی و شهری اشاره کرد.

* فارس: شاخص‌ترین برنامه در نخستین روز از دهه فجر سال جاری قزوین چیست؟

همزمان با سالروز ورود امام راحل به کشور، مراسم گلبانگ انقلاب اسلامی رأس ساعت 9 و 33 دقیقه روز 12 بهمن ماه سال جاری در تمام مدارس شهری و روستایی این استان و به صورت ویژه در سالن ورزشی 22 بهمن آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین با حضور مسؤولان 14 واحد آموزشی برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم میهمانی لاله‌ها، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در نخستین روز پنج‌شنبه دهه فجر در 14 بهمن ماه سال جاری هم از سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش است.

* فارس: در خصوص برنامه‌های سیاسی دهه فجر سال جاری توضیحاتی را ارائه فرمایید.

نشست‌های سیاسی و فرهنگی، حلقه‌های صالحین، روشنگری، بصیرت و بازخوانی مکتب امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

* فارس: باتوجه به تاریخ دیرینه قزوین در فرهنگ و هنر، انعکاس برنامه‌های این حوزه در دهه فجر سال جاری به چه صورت است؟

برگزاری مسابقات حفظ، قرائت و محافل انس با قرآن کریم و مفاهیم آن و برگزاری همایش‌های قرآنی، مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی در رشته های گوناگون ورزشی بین رده‌های سنی برگزار می شود.

دیدار با خانواده شهدای انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم، ایثارگران و جانبازان و برگزاری یادواره شهدا در طول دهه فجر و تجلیل از خانواده‌های شهدای روستایی از برنامه‌های دیگر دهه فجر استان قزوین است.

از سایر برنامه‌های فرهنگی دهه فجر می توان به برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و هنری از قبیل خوشنویسی، کتاب، وبلاگ‌نویسی، مقاله و داستان‌نویسی و نقاشی، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی در رشته‌های گوناگون ورزشی بین رده‌های سنی، برگزاری محافل شعر، شب‌های شعر انقلاب، شب‌ها و عصرهای خاطره اشاره کرد.

همچنین در بخش‌های هنری، ویژه برنامه‌هایی همچون برگزاری جشنواره‌های علمی، ادبی و هنری، جشنواره فیلم رشد، اجرای نمایش فیلم‌های جشنواره فجر، برپایی نمایشگاه عکس و هفته فیلم، اعزام دانش‌آموزان به اردوها و بازدیدهای از موزه عبرت و حرم امام خمینی دنبال می‌شود.

با توجه به اهمیت ویژه مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراسم ویژه‌ای با عنوان «سنگر فیروزه‌ای» با موضوع بررسی نقش مساجد در پیدایش و تداوم انقلاب اسلامی در 18 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

* فارس: نقش ارگان فرهنگی همچون اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی قزوین برای برگزاری برنامه‌های دهه فجر در چه جایگاهی است؟

از جمله برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده از سوی این اداره‌کل می‌توان به اعزام 240 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی به مشهد مقدس به عنوان زائر اولی در قالب «کاروان شوق زیارت» اشاره کرد.

* فارس: آیا در فضاسازی شهری اقداماتی از سوی مسؤولان شهرداری و مرکز صدا و سیمای مرکز قزوین پیش‌بینی شده است؟

بخش قابل توجهی از برنامه‌های دهه فجر سال جاری با همکاری و مشارکت مسؤولان استانی و شهرستانی قزوین دنبال و اجرا می‌شود و شورای تبلیغات اسلامی این استان نقش اطلاع‌رسانی و هماهنگی فعالیت‌ها را بر عهده دارد.

در ساعت 9 شب، 21 بهمن ماه سال جاری ندای خاطره‌انگیز الله‌اکبر همراه با اعلام شبکه سراسری صدا و سیما در فضای شهر قزوین سر داده می‌شود و تزئین و فضاسازی شهری با استفاده از پرچم‌ها، اقلام تزئینی و فرهنگی متناسب با ایام دهه فجر صورت می‌گیرد.

* فارس: مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده دهه فجر در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ورزشی و علمی چیست؟

در این حوزه‌ها، جشنواره‌های ورزشی و همایش‌های دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه‌ها، همایش‌های کارگری و جشن انقلاب در سطح کارخانجات و شرکت‌ها، اعزام مبلغ و سخنران مراسم و برنامه‌ها در ایام دهه فجر، همایش ویژه روحانیون و ائمه جمعه و جماعات مساجد در دهه فجر برگزار می‌شود.

* فارس: برگزاری مراسم‌های دهه فجر بیشتر رویکرد سیاسی را به دنبال دارد، مهم‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه شامل چه فعالیت‌هایی است؟

برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان قزوین و به طور ویژه در مساجد بزرگ و شاخص این استان و همچنین در سطح برخی از روستاهای بزرگ از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در این حوزه است.

حضور گسترده اقشار مختلف مردمی از بازاریان، معلمان، دانش‌آموزان و روحانیون و همچنین گروه‌های مختلف اداری در نماز سیاسی روز جمعه 15 بهمن ماه سال جاری از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این حوزه است.

راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن ماه سال جاری با حضور پرشکوه و پرصلابت امت خدا و همیشه در صحنه مناطق روستایی و شهری استان قزوین برگزار می‌شود که تقارن و همزمانی این روز با جمعه مقرر شد تا در تمام مناطقی که آئین سیاسی عبادی نماز جمعه بر پا شده و راهپیمایی این روز به محل مصلی‌های نماز جمعه منتهی می‌شود.

بنابر این مصاحبه مردم شهر قزوین برای فرا رسیدن برگی از تاریخ روز شماری می‌کنند تا سهم خود را در وطن‌پرستی و عشق به آن برای جهانیان به نمایش بگذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار