مدیر کل مبارزه با بیماری ها در وزارت بهداشت گفت: برنامه های پیشگیرانه از ترویج بیماری هپاتیت در کشور ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹ 30 May 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:محمد مهدی گویا ظهر شنبه در همایش کشوری هپاتیت افزود: در سال های گذشته واکسیناسیون عمومی برای مبارزه با هپاتیت موثر بوده و بر اساس برنامه چهار ساله کشور، متولدین سالهای ۶۸ تا ۷۲ که جزو گروه های در معرض انتقال ویروس از طریق تماس جنسی بوده اند واکسینه شده اند و یکی از دلایل کم بودن آمار ابتلا در کشور نیز واکسیناسیون جامعه هدف بود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها، در برخی از استان ها از جمله سیستان و بلوچستان و گلستان میزان شیوع هپاتیت بیشتر از استان های دیگر گزارش داده شده است افزود: فراوانی ابتلا به هپاتیت در کشور حدود یک و هفت دهم درصد است و این موضوع نباید ما را از ادامه پیشگیری ها غافل کند زیرا قانع شدن به پایین بودن آمار هپاتیت عاقلانه نخواهد بود.

گویا ادامه داد: در برخی زنان و معتادان تزریقی و همچنین زندانیان معتاد و برخی جوامع دیگر آمار ابتلا به هپاتیت بالاتر گزارش داده شده است.

مدیر کل مبارزه با بیماری ها در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برنامه پیشگیری و کنترل هپاتیت در کشور هزینه نیست تصریح کرد: اگر از پیشگیری غافل شویم این بیماری شکل انفجاری به خود می گیرد.

وی اضافه کرد: آمار ابتلا به هپاتیت B در بین معتادان تزریقی حدود ۳۰ درصد و در بین برخی زنان حدود هشت درصد است که معضل دیگری که وجود دارد، آنها تن به واکسیناسیون نمی دهند می توانند ویروس را منتقل کنند و آموزش پذیر نیز نخواهند بود.

درادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: امروزه نگرانی هایی که در رابطه با شیوع این بیماری وجود دارد انتقال ویروس و نشر بیماری هپاتیت از طریق معتادین است که باید با دقت بیشتری در امر پیشگیری گام برداریم.

محمد هادی ایمانیه با اعلام اینکه در استان فارس با استفاده از متادون درمانی در بین زندانیان معتاد گام هایی برای کنترل هپاتیت برداشته شده است، گفت: جمعیت هدف در این برنامه مشخص و افراد تحت کنترل هستند.

وی حذف تدریجی هپاتیت B را ضرورت جامعه امروز دانست و تصریح کرد: در حال حاضر هپاتیت B در بین کودکان کنترل شده و همچنین در بین بزرگسالان نیز در حال کاهش است.

این همایش یک روزه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز سیاستگذاری سلامت با حضور کارشناسان در سالن صدرا وسینا شیراز برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار