مدیر جهاد کشاورزی ملایر بابیان اینکه حدود ۶۰ درصد سطح زیر کشت غلات شهرستان دیم است، عنوان کرد: باوجوداینکه در مهرماه گذشته بارندگی نداشتیم و رشد رویشی غلات دیم با تأخیر انجام شد اما با توجه به اینکه از آبان تاکنون حدود ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم، رشد رویشی و فیزیولوژی مطلوب شد.
کد خبر: ۴۱۹۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸ 06 May 2017
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: پیش‌بینی می‌شود مبارزه علیه سن مادر در مزارع گندم و جوی شهرستان به 28 هزار هکتار برسد.

به گزارش ایسنا؛غلامحسین تقوی سن گندم را مهمترین آفات گندم و جو در ایران دانست و افزود: این افت در اکثر مناطق گندم‌کاری ایران انتشار داشته و خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد.

وی با بیان اینکه تغذیه سن مادر از جوانه‌های مرکزی سبب زردی و پژمردگی گندم می‌شود، اظهار کرد: خسارت این افت در سه دوره زندگی سن مادر مرحله پوره و سن‌های بالغ نسل بهاره بوده و بیشترین ریزش سن‌های مادر در موقع پنجه‌زنی گندم است.

تقوی با توصیه به کشاورزان برای مبارزه با سن مادر در زمان مناسب تصریح کرد: زمان مبارزه با سن مادر وقتی است که بیشترین جمعیت سن‌های موجود در اماکن زمستان‌گذاران محل خود را ترک و تخلیه کرده باشد و در مزارع گندم قبل از مرحله تخم‌ریزی باشند که این امر باید مورد توجه جدی کشاورزان قرار گیرد.

وی از آغاز مبارزه با این افت در مزارع گندم و جوی استان خبر داد و گفت: تا کنون 7 هزار و 400 هکتار از این اراضی علیه سن مادر سم‌پاشی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این آمار به 28 هزار هکتار برسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات آب‌وهوایی این مبارزه تا 30 روز آینده ادامه دارد و بعد از آن به مدت 45 روز مبارزه با پوره این افت انجام خواهد شد.

تقوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال زراعی 96-95 در اراضی این شهرستان به مساحت 44 هزار و 500 هکتار انواع غلات از جمله گندم و جو کشت شده است، گفت: پیش‌بینی تولید 45 هزار تن محصول مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه امسال به علت کاهش دما و عدم بارش موثر در مهر، آبان و آذر انتظار کاهش تولید نسبت به سال زراعی 95-94 در نظر است، گفت: میزان 150 تن بذور اصلاح شده گندم آبی و 95 تن بذور گندم دیم و به میزان 80 تن بذور جو آبی بین کشاورزان توزیع شده است.

تقوی یادآور شد: به میزان 2630 کیلوگرم کود فسفات و 2975 کیلوگرم کود ازت برای استفاده در مزارع غلات بین کشاورزان توزیع شده که در مقایسه با سال گذشته حدود 40 درصد توزیع نهاده‌های فوق افزایش یافته است.

مدیر جهادکشاورزی ملایر با بیان اینکه حدود 60 درصد سطح زیرکشت غلات شهرستان دیم است، عنوان کرد: با وجود اینکه در مهرماه گذشته بارندگی نداشتیم و رشد رویشی غلات دیم با تأخیر انجام شد اما با توجه به اینکه از آبان تا کنون حدود 300 میلیمتر بارندگی داشتیم، رشد رویشی و فیزیولوژی مطلوب شد.

وی اظهار کرد: در سال 95 تعداد 5 دستگاه بذرکار گندم با تسهیلات بانکی توسط کشاورزان خریداری شد که این امر موجب شد سطوح کشت مکانیزه غلات دیم افزایش یابد و در حال حاضر کشاورزان مشغول مبارزه علیه علف‌های هرز مزارع خود هستند.

مدیر جهادکشاورزی ملایر در ادامه گفت: این شهرستان با دارا بودن 52 واحد گاو شیری به ظرفیت 9500 رأس و 41 هزار رأس دامداری روستایی و 35 واحد گوساله‌پرواری صنعتی به ظرفیت 3500 رأس و بره‌پرواری 10 واحد به ظرفیت 3 هزار رأس و حدود 400 هزار رأس دام سبک، ظرفیت تولید 12 درصد  و به وزن حدود 4 هزار تن را به خود اختصاص داده است.

تقوی افزود: ملایر دارای ظرفیت تولید بیش مصرف سرانه شهرستان را دارد و سرانه 11.5 کیلوگرم گوشت قرمز و 24 کیلوگرم مرغ و 9 کیلوگرم مصرف ماهی را را داراست.

وی خاطرنشان کرد: تولید گوشت مرغ شهرستان 8 هزار تن بوده و دارای مازاد تولید نسبت به مصرف شهرستان است و حدود 600 تن گوشت ماهی در استخرهای شهرستان تولید می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار