در اکران تازه سینماهای اصفهان چه میگذرد؟
تابناک: چالش سينما و سينماداري مدتها است به معضلي كهنه در اصفهان تبديل شده است.
کد خبر: ۴۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ 05 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، هر چند بحث و كشاكش طولاني بين حوزه هنري و بنياد شهيد بر سر چند سينماي اين مركز با وجود قرار بر سر تحويل سينماها به حوزه هنوز به شروع جريان كار عملي نرسيده است؛‌ اما شروع به ساخت سينماهاي مجموعه سيتي سنتر اصفهان و به خصوص فعاليت بخش سینمایی هنر و تجربه در اصفهان را مي‌توان از اخبار خوب سينمايي سال گذشته و جاری حداقل در جهت افزايش سالن و توجه به معيارهاي تازه براي حضور و توجه به مخاطب در سينما دانست.

اين روزها اما اكران های تازه سينماهاي قديمي واصلي شهر جاي ايجاد بحث و چالش دوباره دارند.
جدول اكران سالن هاي اصفهان با پايان اكران "ايران برگر" و اكران كوتاه مدت "قصه ها"ي رخشان بني اعتماد در سالن قدس به اكران "نهنگ عنبر" و "آتش بازي" تغيير يافته و سينما ساحل نيز با اتمام اكران نسبتا بلند "رخ ديوانه"‌ به نمايش فيلم "من ديه گو مارادو نا هستم" پرداخته است. 

سينما خانواده پس از اكران كوتاه و با تاخير "طعم شيرين خيال" "عشق و جنون" را بر پرده دارد و سينما سپاهان هم به تازگي فيلم "آتش بازي" را مشترك با سينما قدس اصفهان در جدول برنامه دارد.

كافي است نگاهي گذرا به آمار فعلي اكران سالن ها داشته باشيم،‌ قطعا پرسش از نحوه اكران آثار و بينش سينمادارن جايگاه پيدا خواهد كرد.

توجه به فروش و نگاه صرفا تجاري سينماداران وي‍‍‍ژگي مشترك و محسوس آنها در انتخاب اكران هاي تازه است؛ به طوري كه در اين جدول با وجود تعداد كم سالن ها با اندكي مسامحه به جز فيلم "من ديه گو مارادونا هستم" اثر تازه بهرام توكلي كه البته در ژانر كمدي كار شده است و تجربه تازه اي توسط اين كارگردان در انتخاب ژانر محسوب مي شود هيچ فيلم عميق و قابل توجهي در جدول اكران پيش بيني نشده است.

سينما قدس كه تنها سينماي خصوصي اصفهان است ، با وجود اهميت و توجه كشوري به فيلم "قصه ها"‌ ي رخشان بني اعتماد و تمام جنجال هاي هنوز جاري بر سر اين فيلم،‌جاي آن را به "آتش بازي" داده است!

مسئله اي كه مدير سينما قدس اصفهان آن را ناشي از عدم فروش فيلم قبلي و نبود استقبال مردم مي‌داند و مي گويد:‌ "قصه ها"‌ سه هفته در سالن شماره يك ما اكران شد ؛ اما اقبال از آن اصلا خوب نبود. فروش بسيار ناچيز اين فيلم و اينكه مخاطب در بيشتر دفعات اكران، فيلم را نصفه نيمه رها مي‌كرد و از سالن خارج شد ،‌ دليل تعويض اين فيلم بود.

نوري ادامه مي‌دهد:‌ فيلم هاي هنري براي مخاطب عام قابل توجه نيستند؛‌ آن هم فيلمي مثل "قصه ها" كه نه داستان مشخص داشت نه بازيگر چهره! فيلم يا بايد كمدي باشد يا هنرپيشه دار تا مخاطب را راضي كند و فروش خوب داشته باشد. علاوه بر اينكه ما از ۶ ماه پيش براي اكران فيلم 
"آتش بازي" قرارداد بسته بوديم و اين فيلم در جدول فروش ما بود.

اما مدير سينما سپاهان اصفهان نيز معتقد است رسالت پخش آثار سينمايي فاخر و ارزشمند توسط اين مركز با اضافه شدن به گروه سينمايي هنر و تجربه و تلاش براي ايجاد فضاي متفاوت و متفكرانه درسينماي اصفهان در حال انجام است.علاوه بر اينكه جدول اكران سينما سپاهان در سال گذشته نشان دهنده توجه بيشتر اين سينما به آثار معناگرا نسبت به آثار تجاري دارد،‌ به طوري كه مثلا از۸ انتخاب اين سينما در سال گذشته ۶ فيلم معناگرا و ۲ فيلم تجاري بوده است.

حسيني ادامه مي‌دهد:‌ حوزه هنري نگاه تجاري به سينما داري ندارد؛‌ در اين صورت براي سينما سازي و انجام اقدامات بنيادين براي پابرجايي و رشد اين نهاد فرهنگي در اصفهان تا اين حد هزينه و انرژي صرف نمي كرد.

وي در رابطه با اين اكران مشترك با سينما قدس مي گويد:‌ به حرهال سينما سپاهان هم در سال به داشتن يكي دو فيلم فروش بالا نيازمند است و بايد ذائقه مخاطبان مختلف را در نظر بگيرد؛ گذشته از اينكه اصلا قرار اكران فيلم "آتش بازي" در سينما سپاهان به سال گذشته برمي‌گردد.

مدير سينمايي حوزه هنري اصفهان در رابطه با معضل عدم اكران بسياري از فيلم ها و يا اكران همراه با تاخير آنها در سالن هاي اصفهان ادامه مي دهد:‌ ساماندهي اكران اولين برنامه ما پس از آغاز به كار سينماهاي خارج از چرخه است ؛‌ به طوري كه در نظر داريم پس از راه اندازي و فعاليت مجدد سالن هاي تعطيل اصفهان به برنامه اي برسيم كه هيچ فيلمي در اصفهان از جدول اكران خارج نماند.

اما به جز بحث و دعوا بر سر اكران فيلم هاي مشترك تجاري بين سينما داران درسينماهاي اندك اصفهان و مقوله عدم اكران بسياري از فيلم ها كه معضل تازه سالن هاي ما نيست؛‌ با اندكي تامل در انتخاب آثار سينمايي سالن هاي اصلي شهردر اين روزها الويت انتخاب آثار تجاري و در نگاهي جزئي كمدي براي فروش هر چه بيشتر و تزريق ملغمه اي از خنده وفراموشي به مخاطب در نگاه سينماداران اصفهاني به چشم مي آيد. نگاهي از پس تفكري نخ نما و كليشه اي كه كمتر تلاشي براي در نظر گرفتن رشد و ترويج فرهنگ و دعوت مخاطب به تفكر را در الويت هاي مشغله فرهنگي اش يعني سينماداري لحاظ كرده است تا مخاطب را با حضور در سالن هاي كم و بيش روشنش به فراموشي و جستجوي هر چه بيشتر سرگرمي در سالن سينما فراخواند!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار