بررسی تابناک همدان ازوضعیت بیمه ها
انگار این روزها دیگر اعتباری به چتر بیمه هم نیست چون که از سقف آن آب چکه می کند!!!
کد خبر: ۴۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸ 06 June 2015

انگار این روزها دیگر اعتباری به چتر بیمه هم نیست چون که از سقف آن آب چکه می کند!!!

به گزارش تابناک همدان، پهن شدن چتر بیمه بر سر خانواده ها ازجمله دغدغه های دیرین افراد جامعه است. این دغدغه تنها به اشخاص ختم نمی شود، بلکه این روزها در بخش کشاورزی نیز اهمیت خاص پیدا کرده است. خسارت سرمازدگی امسال به محصول باغات استان موجب شد که توجه مسوولان و کشاورزان به بخش بیمه بیشتر شود اما نکته مهم در این انتشار اخباری مبنی بر مبحث دلسردی به وجود آمده از سوی کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی و به نوعی پایبند نبودن بیمه به تعهدات خود بوده است.

در این زمینه اخبار متفاوتی در رسانه منتشر شد که به بررسی و تحلیل آنها می پردازیم. رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر ، با بیان اینکه در مجموع 19 هزار هکتار باغ میوه در ملایر وجود دارد، در این زمینه اظهار می کند: از این میزان 10 هزار هکتار باغات انگور است که امسال 36 درصد از محصول انگور شهرستان دچار سرمازدگی شده است.

به گفته وی،50 درصد محصول گردو، 28 درصد بادام آبی، 33 درصد بادام دیم، 35 درصد زردآلود، 30 درصد شلیل و هلو، 26 درصد آلبالو، 17 درصد سیب، 26 درصد گیلاس ، 15 درصد انواع آلو و 18 درصد از سایر محصولات باغی ملایر امسال با مشکل سرمازدگی روبه رو هستند.

غلامحسین تقوی با بیان اینکه در بخش زراعت گندم و جو نیز 45 هزار هکتار کشت در شهرستان داشتیم که 15 تا 20 درصد آن امسال از سرمازدگی آسیب دیدند، تصریح کرد: 121 میلیارد تومان خسارت کلی ناشی از سرمازدگی در شهرستان برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها حدود 1 درصد باغ‌های سرمازده بیمه بوده‌اند، گفت: در این رابطه دوره‌های آموزشی برای کشاورزان گذاشته‌ایم اما چون بیمه در سال‌های گذشته همکاری لازم را با آن‌ها نداشته است کشاورزان بدبین هستند و می‌گویند سال‌های گذشته اذیت شده‌اند.

تقوی با بیان اینکه در این زمینه نیازمند این هستیم که دولت راهکار دیگری بیندیشد و در مجلس قوانینی وضع شود، افزود: آمار را به ستاد حوادث غیرمترقبه استان، فرماندار، نماینده‌ها و مسئولان اجرایی شهرستان اعلام کرده‌ایم که انتظار داریم از طریق مبادی قانونی چاره‌ای اندیشیده شود.

اما شنیدن اظهارات فرماندار تویسرکان نیز خالی از لطف نیست. مهرداد موسوی در جلسه هماهنگی مدیریت بحران اظهار می کند:۸۰ درصد باغات و درصد بالایی از دیگر محصولات کشاورزی در تویسرکان بر اثر سرمازدگی عمیق و فراگیر صدمه دیده‌اند.

وی اراضی زیرکشت گردوی تویسرکان را 5 هزار و 300 هکتار اعلام کرده و می گوید: حدود 4 هزار و 200 هکتار از باغات گردوی این شهرستان دچار سرمازدگی شده است.

فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان یکی از شهرهای قدیمی با سابقه 3 هزار سال در همدان است، تاکید می کند: امروز تویسرکان نسبت به جمعیت 30 سال پیش خود با 30 درصد کاهش جمعیت مواجه است.

وی هشدار می دهد: اگر در خصوص جبران خسارت وارده به باغات گردوی تویسرکان مساعدت نشود، تبعات اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

در این میان مدیر جهاد کشاورزی نهاوند خبر از کاهش 50 درصدی تولید محصول جو دیم در اراضی نهاوند در سال جاری خبر می دهد.

به گفته وی بیش از 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کاشت محصولات گندم، جو آبی و دیم اختصاص دارد. این در حالی است که قطب تولیدات محصولات کشاورزی غرب کشور امسال به علت سرمازدگی و بروز بحران کم‌آبی با مشکل کاهش تولید در واحد سطح مواجه شده است.

ظفری با اشاره به اینکه در شرایط مناسب و مطلوب میزان برداشت محصول جو دیم در اراضی دیم به ازای هر هکتار حدود یک‌هزار و 200 کیلوگرم است، تصریح می کند: امسال عملکرد تولید در هر هکتار به کمتر از 600 کیلوگرم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بر اثر سرمازدگی بیش از 130 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده است؛ ادامه می دهد: سرمازدگی امسال با توجه به اینکه کشاورزان محصولات خود را بیمه خسارت نکرده‌اند، خسارت مالی جبران‌ناپذیری را به آن‌ها وارد کرده که این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای کمک به کشاورزان خسارت دیده است.

مدیر جهاد کشاورزی همدان هم خبر از این مهم می دهد که در سال زارعی اری 10 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و بیش از 45 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم وجود دارد که حداقل 40 درصد محصول مزارع گندم دیم دچار خسارت شدند.

جواد رشیدی اظهارمی کند:امسال اراضی که زیر سطح کشت گندم دیم قرار گرفتند، در وضعیت مناسبی نیستند چرا که به سبب سرمای دیررس بهاره، رطوبت و تنش دمائی دچار آسیب شدند و امسال پیش‌بینی می‌شود بین 55 تا 60 هزار تن برداشت گندم دیم در شهرستان همدان انجام گیرد.

رشیدی با بیان اینکه در سال زارعی جاری 8 هزار هکتار از سطح اراضی شهرستان همدان زیر کشت گندم دیم و آبی قرار دارند، تصریح می کند: مزارع جو نیز به سبب خکسالی و سرمای دیررس دچار خسارت شدند اما میزان خسارت جو کمتر از محصول گندم است.

وی عنوان می کند: سال زراعی جاری مزارع کشاورزی دیم با تنش آبی بیشتری مواجه بود چرا که میزان بارندگی‌ها و بهنگام بودن بارش‌ها مناسب نبود و علاوه بر آفت سن دیگر آفت‌ها مانند کنه‌ها و آفت ساقه گندم نیز در ایجاد خسارت خود را نشان می‌دهند که باید مبارزه اثربخشی انجام شود.

اما نکته مهم در اخبار مرتبط با خسارت وارده به محصولات کشاورزی عدم پایبندی بیمه به تعهدات خود و بدهکاری چهارهزارمیلیاردی دولت به بیمه کشاورزی است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه می گوید: در حال حاضر دولت افزون بر چهار هزار میلیارد تومان به بیمه کشاورزی بدهکار است.

خلیل آقایی" در جلسه بررسی مسائل بخش کشاورزی شهرستان اسدآباد تاکید می کند: باید در چنین شرایطی که هجمه‌ها و تحریم‌ها فشار وارد می‌کنند، دولت و ملت به یکدیگر کمک کنند!!!

مدیر کل جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به سرمازدگی‌های اخیر ناشی از سرمازدگی دیر‌رس بهاره و خسارات ناشی از آن تصریح می کند: بیمه محصولات کشاورزی باید مقداری اصلاح شده و کشاورزان وارد فضای بیمه شوند.

رنجبر ضرابی اعلام می کند: در حال حاضر خسارات ناشی از سرمازدگی استان به وزارت کشور ابلاغ شده و موضوع در حال پیگیری است.

خبر دیگر در این زمینه حکایت از آن دارد که با همه تاکیدات مسوولان نسبت به اهمیت بیمه برای کشاورزان، کشاورزان نهاوندی دل سردازبیمه محصولات خود هستند!!!

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، عملکرد نامشخص بیمه وعدم شفافیت در پرداخت غرامت موجب دلسردی کشاورزان نهاوندی و بی میلی برای بیمه کردن محصولات کشاورزی شده است.

احد ظفری اظهارمی کند: شهرستان نهاوند به عنوان قطب کشاورزی و باغداری استان همدان دارای ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ میوه است و هفت هزار بهره‌بردار نهاوندی در امور باغبانی فعالیت می کنند.

به گفته وی، سرمای بهاره امسال که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده در دو مرحله باغ‌ها و محصولات کشاورزی نهاوند را از بین برد و به ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های نهاوند خسارتی تا مرز ۸۰ درصد وارد کرده است.

ظفری اظهار می کند: از مجموع ۱۲هزار و ۷۵۱ هکتار باغات مثمر نهاوند، هفت هزار هکتار دچار سرمازدگی شده اند و میزان خسارت اعلام شده به باغهای میوه نهاوند ۱۰۲ میلیارد تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند عنوان می کند: در نهاوند ۷۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیمی وجود دارد که ۱۶ هزار هکتار آن دچار سرما زدگی شده و میزان خسارت آن نیز ۲۲ میلیارد تومان اعلام شده است.

احد ظفری معتقد است: خسارت ۱۲۴ میلیاردی به باغداران و کشاورزان نهاوند در شرایطی آنها را با مشکلات و گرفتاری های زیادی روبرو کرده است که متاسفانه تنها ۷۷ هزار متر از باغات میوه و دو هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند هکتار باغ تحت پوشش بیمه هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی به ویژه در مورد فواید بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان ضرورت دارد، می گوید: شرکت های بیمه باید در پرداخت های خسارات منافع کشاورزان و باغداران را در نظر بگیرند و شرایط را به صورت شفاف توضیح دهند.

این مقام مسوول یادآور می شود: متاسفانه علی رغم تلاش‌های فراوان باغداران و کشاورزان بعضی از محصولات باغی و کشاورزی هنوز تحت پوشش بیمه نیستند که شرکت بیمه باید برای این مشکل راه حل مناسبی انتخاب کند.

اظهارات مقامات مسوول استان در شهرستان های مختلف و مقامات مسوول استان حکایت از اهمیت بیمه محصولات کشاورزی دارد اما آنچه در این مطالب خودنمایی می کند همگی متفق القول خواهان پایبندی بیمه به تعهدات خود است، چرا که تنها از این طریق می توان کشاورزان را به انجام این کار دعوت کرد. شاید اگر بدهی دولت به بیمه تسویه شود بیمه نیز به تعهدات خود پایبند شود. به هرحال این سوالاتی است که ذهن کشاورزان استان را به خود مشغول کرده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار