مدیر جهاد کشاورزی شهرضا:
تابناک: مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا گفت: پدیده گرد و غبار و خشکسالی سبب فرار زنبور و کاهش شدید جمعیت زنبور و در نهایت از بین رفتن تعدادی از کلنی‌ها و ایجاد خسارت سنگین به بخش زنبورداری شهرستان شهرضا شده است.
کد خبر: ۴۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳ 06 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، عبدالرضا تاکی با اشاره به اینکه بیش از 150 مجوز مرغ‌داری صنعتی در شهرضا صادر شده، اظهار داشت: مرغ‌داری‌ها در شهرضا به طور دائم مشغول جوجه‌ریزی و پرورش مرغ و تأمین نیاز گوشت سفید هستند.

وی افزود: شهرستان شهرضا با داشتن ظرفیت 2 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره و تولید بیش از 22 هزار تن مرغ، دارای جایگاه ویژه‌ای در استان اصفهان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه شهرضا یکی از مراکز تولید گوشت سفید مرغ در اصفهان و تامین کننده نیاز بخش زیادی از استان و استان‌های همجوار بوده، گفت: بزرگترین مشکل مرغداران عدم ثبات در قیمت اقلام مرتبط با این صنعت است.

وی افزود: قیمت جوجه توسط موسسات جوجه کشی بالاتر از نرخ مصوب از مرغ‌دار دریافت ولی فاکتور آن معادل نرخ مصوب تحویل می‌شود و مرغ‌دار مجبور به پرداخت آن مبلغ است.

تاکی با بیان اینکه شهرضا دارای 2 واحد مولد پرورش شتر مرغ و یک واحد پروار با ظرفیت کل 600 قطعه است، خاطرنشان کرد: شهرستان شهرضا در تولید گوشت شترمرغ و گوشت بوقلمون رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه شهرضا با تولید سالیانه 68 تن شیر رتبه سوم را در استان دارد، گفت: شهرضا با تولید سالیانه 5 هزار و 100 تن گوشت قرمز رتبه چهارم، تولید سالیانه 680 تن عسل رتبه دوم و 15 هزار تن مرغ رتبه پنجم استان را دارا است.

شهرستان شهرضا یکی از قطب‌های زنبورداری اصفهان است

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا تصریح کرد: شهرستان شهرضا با بیش از 57 هزار کلنی زنبور عسل و تولید سالیانه بیش از 600 تن عسل، یکی از قطب‌های زنبورداری استان است که با 300 خانوار زنبوردار بیش از 900 نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های چند ساله اخیر در شهرضا و تأثیر آن بر زنبورداران، بیان کرد: پدیده گرد و غبار و خشکسالی سبب فرار زنبور و کاهش شدید جمعیت زنبور و در نهایت از بین رفتن تعدادی از کلنی‌ها و ایجاد خسارت سنگین به بخش زنبورداری شده است.

تاکی اظهار داشت: عوامل ذکر شده و کاهش جمعیت سبب کاهش شدید تولید عسل بوده به نحوی که تولید تا 80 درصد در هر کلنی نیز کاهش یافته که این موضوع معیشت بیش از 300 خانوار زنبوردار که شغل اصلی آنها زنبورداری است با مشکل جدی روبه‌رو ساخته است.

وی با اشاره به عدم تسهیلات و ارائه نقدینگی لازم در بخش زنبورداری، اظهار داشت: اگر چه در استان حمایت‌هایی از جمله تامین شکر یارانه‌دار، داروی رایگان و کمک‌های فنی اعتباری برای زنبورداران شده اما خسارت به حدی بود که کمک‌های مذکور چاره‌ساز نبود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به ایجاد امراض مختلف به دلیل شرایط بد آب و هوایی و محیطی شامل آفت زدگی مراتع، پیدایش بیماری لوک، گفت: طرح ساماندهی وانت بارها و تهیه بارنامه برای حمل‌و نقل برون شهری که از مصوبات هیئت دولت است برای زنبورداران سبب ایجاد مشکل شده است.

وی افزود: نحوه استفاده زنبورداران از وانت‌ها به صورت خاص بوده و بیشتر در بیابان‌ها و مراتع به سر می‌برند امکان دسترسی به پایانه باربری بر آنها میسر نیست و چون مجبور به جابجایی شبانه هستند این مشکل مضاعف می‌شود.

تاکی با اشاره به پایین بودن قیمت عسل نسبت به زحماتی که زنبوردار برای تولید آن متحمل می‌شود بیان کرد: پیشنهاد می‌شود با سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری و بسته بندی عسل در راستای عرضه عسل با قیمت واقعی اقدامی انجام شود و با تقویت تشکل‌ها و ارائه تسهیلات بلند مدت می‌توان تولیدکنندگان را حمایت کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :