برخی از کشاورزان از آب شرب برای آبیاری باغات و مزارع خود استفاده می‌کنند اما مردم مازندران باید بدانند آنچه که از آب در مازندران باقی مانده غیرقابل شرب بوده و آب شرب در حال اتمام است.
کد خبر: ۴۵۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ 06 July 2017
به گزارش تابناک : با توجه به گرمای شدید هوا طی این چند روز در استان مازندران لازم است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، هرچند که مازندران استان پر آبی است اما آب شرب کافی ندارد و باید در مصرف آب صرفه جویی شود.

برخی از کشاورزان از آب شرب برای آبیاری باغات و مزارع خود استفاده می‌کنند اما مردم مازندران باید بدانند آنچه که از آب در مازندران باقی مانده غیرقابل شرب بوده و آب شرب در حال اتمام است.

برای استفاده از آب‌های سطحی در مصارف شرب نیاز به هزینه‌های فراوانی است که در حال حاضر امکان تأمین تمامی آب شرب از طریق آب سطحی وجود ندارد. 

در طول سال حدود 176 میلیون مترمکعب آب را مردم مازندران مصرف می‌کنند و 240 میلیون مترمکعب آب نیز به شبکه ارسال می‌شود و بقیه آب‌ها نشت پیدا می‌کند.

مردم در پیک مصرف، مصارف خود را کنترل کنند

حسین افضلی مدیرکل شرکت برق منطقه‌‌ای مازندران در گفت‌وگو با بلاغ، گفت: با گرم شدن هوا مصرف برق افزایش می‌یابد و این عامل به دلیل مصر غیرمتعارف مردم است و شبکه نمی‌تواند نیاز مصرف را تأمین کند که برخی از این عوامل به انتقال و تولید و توزیع مربوط می‌شود. 

افضلی افزود: تاکنون در بخش انتقال فوق توزیع مشکلی ایجاد نشده و البته قطعی برق چند دقیقه‌ای در حد پنج دقیقه در بابل طی سه مرحله ایجاد شده بود که به سرعت رفع شد. 

وی تصریح کرد: مردم باید در پیک مصرف مصارف خود را کنترل کنند و از ساعت یک بعدازظهر الی 21 شب ساعات اوج مصرف برق است و اگر همگان مصارف غیرضروری خود را به ساعات 23 شب الی 7 صبح انتقال دهند مشکلی در شبکه توزیع برق ایجاد نمی‌شود.

مدیرکل شرکت برق منطقه‌‌ای استان مازندران تأکید کرد: مردم در اوج مصرف برق لوازم غیرضروری مانند جارو برقی و لباسشویی و اتو را روشن نکنند و دمای کولرهای خود را روی 25 درجه قرار دهند در این حالت کمک شایانی انجام شده و جایی خاموش نمی‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه مردم مازندران و گلستان باید مدیریت مصرف را در منازل خود رعایت کنند، گفت: در روزهای تابستان رشد مصرف برق دو و نیم برابر می‌شود که در حدود 2 هزار و 400 مگاوات برق مصرفی در تابستان مربوط به وسایل سرمایشی است، در حالی که در غیرتابستان حدود هزار و 400 مگاوات است و که در پیک تابستان به 3 هزار و 700 مگاوات می‌رسد که حدود 2 هزار مگاوات آن مربوط به کولرها است که اگر دمای ترموستات به 25 برسد کمک شایانی به این دوره گرما می‌کند.

محمد رضا محمودی معاون آبفای استان مازندران گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به اینکه آب نیاز حیاتیمان است و در مازندران آب فراوان وجود دارد اما آب شرب قابل دسترس وجود ندارد، گفت: آب‌های قابل استفاده در زمینه آشامیدنی محدود شده چرا که سواحل آبش شور است و مناطق دشت نیز آلوده به فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی شده و تنها در دامنه ارتفاعات و ورودی رودخانه‌های بزرگ در دشت چون ساخت و ساز نشده می‌توان از آبش استفاده کرد.

کاهش 40 درصدی آورد رودخانه‌ای در مازندران

محمودی با بیان اینکه در حال حاضر از آب‌های بیش از 50 تا 60 متر که عمر این آب‌ها حدود 50 الی 100 سال است در حال استفاده هستیم، افزود: مازندران با توجه به اینکه 90 درصد منابع آبی خود را از آن آب‌ها دریافت می‌کند، متأثر از هوا و بارندگی است.

وی یادآور شد: امسال با توجه به آخرین گزارش اداره آب منطقه‌ای میزان آورد رودخانه‌ای نسبت به سال گذشته 40 الی 41 درصد کاهش داشت.

معاون آبفای استان مازندران با اشاره به اینکه هنگامی که بارندگی کاهش یابد نفوذ آب به سفره‌های زیر زمینی کاهش می‌یابد و رودخانه‌ها نیز آبدهی آنها کاهش یافته بنابراین تمامی این موارد در میزان آب تأثیرگذار است، تصریح کرد: در مازندران مردم با توجه به خاک حاصلخیز اقدام به کشاورزی و کشت برنج می‌کنند و ما نیز انتظار استفاده نکردن کشاورزان و خود مردم از آب را نداریم بلکه مردم باید از آب استفاده کنند اما آبی که تصفیه می‌شود باید فقط برای شرب استفاده شود.

این مسؤول یادآور شد: در بسیاری از مناطق از آب شرب برای ساخت و ساز استفاده و یا برای شست‌وشوی کف خانه‌ها و نیز ماشین استفاده می‌شود در حالی که برای این آب‌ها هزینه فراوانی برای تصفیه و گندزایی آن صرف می‌شود.

وی گفت: شرکت آبفای مازندران برای جلوگیری از هدر رفت آب اقدام به بهسازی مجدد و بررسی منابع تأمین را انجام داد تا حداکثر ظرفیت را در مرحله تقاضا در هنگام تابستان به مردم آبرسانی کند.

محمودی افزود: در مناطقی که دچار کمبود آب بودند همانند سیمرغ، نکا و بهشهر چاه‌های اضطراری احداث و وارد مدار بهره برداری شد.

وی یادآور شد: در روزهای و ساعات گرم روز حداکثر آب به شبکه داده می‌شود و در شب اقدام به ذخیره آب شده تا در روزهای گرم دچار مشکل نشویم.

محمودی عنوان کرد: در مازندران افراد غیرساکن فراوان هستند و یا مسافر و یا در 6 ماه از سال در مازندران سکونت پیدا می‌کنند که برای این افراد نیز تأمین آب انجام ‌شد.

وی گفت: در بخش روستایی نیز برای تأمین آب این مناطق نیاز به منابع مالی است که این منابع تأمین نشد و به منابع شهری برای تأمین آب مناطق روستاهایی بودجه در اختیار این بخش قرار داده نمی‌شود.

معاون آبفای استان مازندران یادآور شد: در کشور بخش صنعتی آن میزان مصرف آب برای هر فرد 156 لیتر است اما در مازندران بخش شهری آن 196 لیتر است و هر فرد در بخش شهر 30 لیتر بیشتر مصرف دارد و حتی روستاها نیز بیش از این آب مصرف می‌کنند بنابراین مردم باید در مصرف آب خود دقت و درست استفاده کنند و برایش اهمیت قرار دهند.

این مسؤول تصریح کرد: در برخی نقاط شهر اختلاف ارتفاع وجود دارد و هنگامی که مصرف افزایش پیدا می‌کند در مناطق مرتفع بالای شهر آب ارسال نمی‌شود.

وی گفت: در سواحل دریای خزر همانند خشت‌سر، نور و رویان که نمی‌توان در آنجا چاه احداث کرد و منابع آب شیرین باید از اتفاعات مناطقی مانند چمستان به آن نقطعه انتقال داده می‌شود و در این مناطق به دلیل توریستی بودن و برداشت فراوان آب، مردم دچار کمبود آب می‌شوند.

اجرای طرح استفاده از آب‌های سطحی در ساری

محمودی بیان کرد: طرح استفاده از آب‌های سطحی را در آینده در ساری اجرا خواهیم کرد، هر چند رامسر این اقدام را انجام داده و بابل نیز آب‌های سطحی تصفیه شده‌اش را وارد شبکه کرد.

وی با بیان اینکه در شهرهای جویبار و بهنمیر و سیمرغ هر کدام یک مجتمع آب رسانی دارند، گفت: طی بررسی‌های انجام شده بر اساس میزان مصرف تقسیمات عادلانه در حال انجام است و کنتورها نیز روی آنها نصب شد.

محمودی گفت: در بسیاری از موارد قطعی برق عامل کمبود آب و در نهایت قطعی آن می‌شود چراکه پمپ‌های انتقال آب نیاز به برق دارند بنابراین مردم باید در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

به گزارش بلاغ، روستاهایی که در مسیر سیمرغ به جویبار و بهنمیر هستند با توجه به اینکه هر روستایی که به شهر نزدیکتر است پس از دریافت آب به روستاهای جلوتر از آنها آب ارسال نمی‌شود، در این روستاهای اطراف این شهرها دچار کمبود آب هستند.

با توجه به اینکه مناطق کوهیخیل و گیلخواران آخرین نقاط ارسال آب آبفای روستایی است و در آن مناطق نمی‌توان چاه احداث کرد بنابراین باید آب این مناطق از جای دیگری تأمین شود و مسیر آن نیز طولانی است و تمامی افراد باید آب را برداشت کنند و پس از آن آب به آن مناطق برسد و این مناطق دچار مشکل هستند، هر چند روستائیان نیز باید در مصرف آب دقت کنند.

هر چند معاون آبفای روستایی استان مازندران اعلام کرده بود که شرکت آبفای مازندران آب را به مناطق سیمرغ و بهنمیر ارسال می‌کند اما چطور آب به مناطق روستایی نمی‌رسد؟ باید مورد بررسی قرار گیرد.





منبع : بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار