بر اساس نتایج یک پژوهش حدود پنج هزار متکدی در تهران وجود دارد که به طور میانگین روزانه 400 هزار تومان درآمد دارند و برخی از آنان به شوکر مسلح هستند.
کد خبر: ۴۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 10 June 2015
در خیابان، اتوبوس و مترو می توان متکدیان یا گدایانی را دید که با استفاده از روحیات و احساسات مردم از آنها پولی را طلب می کنند.

تکدی گری این روزها صورت های جدید و پیچیده ای که پیدا کرده است تبدیل به یک معضل اجتماعی مهم شده است. تغییر شکل صورت و لباس و یا تظاهر به کوری و فلجی از جمله روش های شناخته شده گدایی هستند. اما این روزها صورت های جدید تکدی گری در کنار صورت های قدیم آن ظهور کرده اند. 

یکی از مواردی که این روزها در کوچه و بازار و در حاشیه خیابان ها هم کم وجود ندارد، گدایی کردن به شیوه مدرن است. جوانی یا جوانانی که با استفاده از ابزارهای هنری به خصوص آلات موسیقی به گدایی کردن می پردازند. بسیاری از فروشندگان مترو را هم باید در شمار گدایان قرار داد زیرا فروش فال، آدامس و لواشک بیشتر از اینکه به فروشندگی شباهت داشته باشد نوعی گدایی است.


* سن تکدی گری کاهش یافته است

در برخی از موارد، باندهای تکدی گری هم شکل می گیرد و افراد مورد سوءاستفاده قرار می گیرند. این امر در موضوع کودکان و در مورد افراد کهنسال بیشتر مشاهده می شود. کارشناسان می گویند سن تکدی گری کاهش یافته و گدایان حرفه ای برای تحریک عواطف شهروندان بیشتر از زنان و کودکان برای تکدی گری استفاده می کنند. این روزها استفاده از کودکان و نوجوانانی که از صبح تا شب با فال یا گل در چهارراه ها مشغول گدایی هستند، مرسوم شده است. 

بدتر از آن نوزادانی هستند که از صبح تا شب خواب آلود در بغل مردان و زنان متکدی اند و وظیفه شان سوزاندن دل عابرانی است که قرار است دست در جیبشان کنند. آمارها نشان می دهند که 25 درصد گدایان شهر تهران زن هستند. فقر، بیکاری، مهاجرت از روستا به شهر، پایین بودن درآمد شغل اصلی و جبران آن با تکدی گری، اعتیاد و تهیه هزینه مواد مخدر، فرار از منزل و تأمین معاش بوسیله تکدی گری و... از عوامل اصلی ایجاد تکدی گری هستند. 

جامعه شناسان و روانشناسان تکدی گری را یک شغل کاذب می دانند. این شغل علاوه بر آسیب های اقتصادی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی زیادی هم دارد. زشت کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تأثیرات روحی و روانی بر شهروندان و افزایش تن پروری و تنبلی در جامعه از جمله آسیب هایی است که تکدی گری در جامعه به جای می گذارد. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری و وزیر تعاون و رفاه و سایر نهادهای مسئول در این زمینه بارها نسبت به رواج تکدی گری در جامعه و لزوم ریشه کن کردن آن تذکر داده اند ولی تکدی گری در شهر تهران همچنان رواج دارد و سیمای شهر را سیاه کرده است. 


* تنها 10 درصد گدایان واقعا نیازمندند

نتیجه یک پژوهش میدانی در تهران نشان می دهد در حال حاضر و طبق آخرین برآوردها، 5 هزار متکدی در تهران حضور دارند که فقط 10 تا 15درصد آنها واقعاً نیازمند هستند و مسئولان و متولیان در تلاش هستند تا برای این 15 درصد متکدی نیازمند اشتغال زایی صورت گیرد. 

این گزارش می افزاید: درآمد روزانه برخی از این متکدیان حدود 400 هزار تومان است و نکته قابل توجه و تأمل در این زمینه این است که بخشی از این متکدیان به صورت خانوادگی فعالیت می کنند. بر اساس یافته های این پژوهش، برخی از این متکدیان پیش از این دارای شغل بوده اند و به طمع درآمد بالا به تکدی گری روی آورده اند. 

در سال گذشته بین پنج هزار متکدی شناسایی شده در سطح شهر تهران، مشخص شد که اکثریت جمعیت آنان غیرتهرانی بوده و حدود 55 درصد آنها درآمدهای بالایی دارند. 

همچنین بالغ بر30 درصد از این افراد به صورت شبکه ای و فامیلی فعالیت می کنند. نکته قابل توجه در نتایج این پژوهش، مسلح بودن برخی از متکدیان به سلاح هایی مانند شوکر و سلاح سرد است. به گزارش تسنیم، اخیراً شهرداری تهران با توجه به وضعیت کنونی متکدیان در این شهر با یک برنامه منسجم به دنبال رفع این معضل است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار