کد خبر: ۴۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸ 14 June 2015
نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه خلا درجه‌بندی زمین‌های کشاورزی باید برطرف شود، گفت: باید درجه‌بندی زمین‌ها مشخص شود تا مردم بدانند در زمین‌هایشان چه کشت‌هایی را می‌توانند انجام دهند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، کشاورزی از جمله زمینه‌هایی است که پیش از انقلاب گرفتار مشکلات انحصارطلبانه عده‌ای از دولتمردان بوده است و پس از انقلاب نیز متاسفانه کشاورزی با وجود پتانسیل بالایی که در کشور دارد، به جایگاه شایسته‌ای نرسیده است.

با وجود تاکید حضرت امام خمینی(ره) بر محور توسعه قرار گرفتن کشاورزی، ولی برخی از مسئولان به این سخن ایشان بی‌توجه بوده‌اند.

با توجه به اینکه در هفته جهاد کشاورزی به سر می‌بریم در راستای بررسی مشکلات این بخش گفت‌وگویی را با نماینده ولی‌فقیه در جهادکشاورزی البرز انجام دادیم.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با حجت‌الاسلام والمسلمین علی ارجمند است.

تسنیم: دلیل اینکه کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن‌گونه که حضرت امام می‌خواستند محور توسعه قرار نگرفت، چه بود؟

ارجمند: متاسفانه برخی از کسانی که در بخش کشاورزی مسئولیت داشتند و مدیر بودند تفکرات صنعتی و سخت‌افزاری داشتند و به دنبال این بودند تا صنعت را در راس قرار دهند و نتایج آن تفکرات عدم موفقیتی است که امروز شاهد آن هستیم.

متاسفانه یکی از وزراء سابق کشاورزی پس از اتمام مسئولیتش اعلام کرد که کشاورزی نمی‌تواند محور توسعه قرار گیرد، سخن این مسئول  نشان‌دهنده این است که کسی در این سال‌ها وزیر بوده است که محور توسعه قرار گرفتن کشاورزی در ایران را قبول ندارد.

امروزه جهاد با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد باید به شعار حضرت امام خمینی(ره) برگردد و کشاورزی محور توسعه قرار گیرد.

تسنیم: چه مشکلاتی امروز در موضوع کشاورزی وجود دارد؟

ارجمند: مشکلاتی که در بخش کشاورزی سبب رنجش می‌شود مشکلات ساختاری، بودجه‌ای و منزلت کشاورزان و کشاورزی است. این مشکلات هم به مجلس برمی‌گردد و متاسفانه کمیسیون کشاورزی مجلس جزء ضعیف‌ترین کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است.

تسنیم: چرا معتقد هستید که کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی ضعیف عمل می‌کند؟

ارجمند: با گذشت چندین سال هنوز هیچ اقدامی که چشمگیر باشد را از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی شاهد نبوده‌ایم در حالی که کمیسیون کشاورزی مجلس باید در حد و قواره کمیسیون امنیت ملی در مجلس ظاهر شود.

در حال حاضر در زمینه کشاورزی قوانین دست و پا گیری را داریم که با آن دست به گریبان هستیم و تخریب‌های مهرشهر، چمن3 و چمن2 که اخیرا در استان البرز اتفاق افتاده است به مشکلات قانونی مربوط می‌شود.

از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در عرصه قانون‌گذاری برای امور اراضی و دامپزشکی حرکت پرشتابی را نمی‌بینیم و نیاز است منزلت کشاورزان و کشاورزی ارتقاء یابد و آن‌ها را تحت حمایت بیمه قرار دهیم.

تسنیم: در حال حاضر چه خلائی در مورد کشاورزی احساس می‌کنید؟

ارجمند: متاسفانه در کشور پس از گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی هنوز درجه‌بندی زمین‌ها مشخص نشده است و این خلا هر چه سریعتر باید رفع شده و درجه‌بندی زمین‌ها مشخص شود تا مردم بدانند در زمین‌هایشان چه کشت‌هایی را می‌توانند انجام دهند.

متاسفانه در کشور همه زمین‌های کشاورزی یک دست دیده می‌شود و صرف اینکه هر زمینی سند کشاورزی داشته باشد از نظر قانون زمین کشاورزی شناخته می‌شود ولو اینکه از گذشته‌های دور آن زمین بایر بوده باشد.

تسنیم: چه مشکلاتی از نظر قانونی، جهادکشاورزی را با مشکل مواجه کرده است؟

ارجمند: به سبب ضعف در قانون، اگر از جهاد کشاورزی در مورد یک زمینی استعلام بگیرند که آیا کشاورزی است یا خیر اگر زمین سند کشاورزی داشته باشد، جهادکشاورزی می‌تواند بگوید زمین کشاورزی است؛ ولی اگر زمینی سند کشاورزی داشته باشد در صورتی که سال‌های سال بایر بوده باشد نمی‌تواند آن زمین را بایر معرفی کند.

در این زمینه قانون، از یک سو دست جهاد کشاورزی را تا حد تخریب آزاد گذاشته است ولی از سوی دیگر نمی‌تواند در دادگاه عنوان کند که زمین بایر به جهادکشاورزی مربوط نیست چون در این گونه موارد جهادکشاورزی متهم به ذی‌نفع بودن در پرونده می‌شود.

تسنیم: با این شرایط شما فکر می‌کنید چگونه می‌توان به تولید رسید؟

ارجمند: امروز 80درصد از ظرفیت جهادکشاورزی مشغول امور اراضی است که با یک قانون‌گذاری خوب و اجرای آن در کشور می‌توان در دل آمایش سرزمینی تعریف و با اجرای  صحیح می‌توان مشکل را رفع و به تولید رسید.

امروزه در روستاها برخی از کشاورزان اعتقاد دارند که وجود یا عدم وجود جهادکشاورزی هیچ تاثیری در روند امورات ندارد، من هم تاحدودی این حرف را تایید می‌کنم چون بودجه‌ در اختیار سایر مراکز است و بودجه کافی در اختیار جهادکشاورزی نیست.

در حال حاضر قانون، دست جهاد کشاورزی در زمینه تولید را بسته و جهادکشاورزی نمی‌تواند هیچ کمکی به تولید کند از طرف دیگر هم 80درصد از ظرفیت جهاد کشاورزی به مبارزه با تغییر کاربری‌ها و مشکلات ناشی از آن اختصاص می‌یابد.

تسنیم: در حال حاضر زمینه استفاده از کسانی ‌که در زمینه کشاورزی تحصیل کرده‌اند، وجود دارد؟

ارجمند: بدون در نظر گرفتن فارغ‌التحصیلان، در حال حاضر 245 هزار دانشجو در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی در حال تحصیل هستند در حالی که کل شاغلین در جهادکشاورزی حدود 90 هزار نفر هستند و اگر همه این‌ها را بازنشسته کنند، دولت نمی‌تواند "یک سوم" تحصیل کرده‌های این رشته‌ها را جذب کند.

برخی از دانشجویان این رشته‌ها به صورت عملی هیچ تخصصی ندارند و کشاورزان نیز به آن‌ها اعتماد ندارند، از طرف دیگر استفاده از کارشناسان برای کشاورزان هزینه بردار است.

تسنیم: چه مشکلاتی در زمینه جهاد کشاورزی در استان البرز وجود دارد؟

ارجمند: از جمله مشکلاتی که در استان البرز در زمینه جهاد کشاورزی وجود دارد بحث زمین‌های خارج از محدوده و زمین‌هایی است که در حریم قرار می‌گیرند، متاسفانه بسیاری از مراجعان به جهاد کشاورزی شکایت می‌کنند که ما قبلا به شهرداری پول داده‌ایم یا به فرمانداری مبلغی را به عنوان خودیاری داده‌ایم.

این در حالی است که نباید اینگونه باشد چون شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها می‌دانند که حوزه شهرها به آن‌ها مربوط نمی‌شود. عده‌ای به عنوان "خودیاری" و "شورای ده" از مردم پول می‌گیرند که اکثر مردم نیز با قوانین آشنا نیستند و تصور می‌کنند این پولی را که پرداخت می‌کنند به عنوان خود یاری برای اخذ مجوز کفایت می‌کند.

وقتی کار به دادگاه و شکایت می‌رسد این افراد می‌گویند که یک ارگانی از ما پول گرفته است. این یک فرصت طلبی است که نباید انجام شود مراکز دیگر حق ندارند که از این افراد پولی را بگیرند و کار غیرقانونی انجام دهند.

تسنیم: اخیرا با تغییر کاربری‌ها در استان البرز برخورد قاطع شده است، نظر شما چیست؟

ارجمند: در برخورد با این افراد نباید افراط و تفریط شود از مسئولین قضائی تقاضا دارم که در برخورد با این افراد نهایت دقت را به کار گیرند و به صورت کاملا قانونی به مبارزه با تغییر کاربری‌ها بپردازند تا بهانه‌ای را به دست افراد ندهند.

برخی از این تغییر کاربری‌ها قبل از سال 74 بوده است، برخی نیز قبل از سال 85 بوده و برخی از ساخت و ساز‌ها نیز جدید است که باید در برخورد با هرکدام از این‌ها قانون اجرا شود ولی ممکن است تبعات این برخوردها بر افکار عمومی تاثیر گذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار