چین آزمایش بمب هسته ای کره شمالی را که به گفته پیونگ یانگ با موفقیت انجام شده، به شدت محکوم کرده است.
کد خبر: ۴۸۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 04 September 2017
به گزارش تابناک : این در شرایطی است کره شمالی در هفته های گذشته از چین، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به دلیل تحریم های سرسختانه آنها علیه خود انتقاد کرده است.

کره شمالی پیشتر گفته بود کسانی که از سیاست های خصمانه آمریکا پیروی می کنند هرگز نخواهند توانست جلوی پیشرفت های اتمی و نظامی پیونگ یانگ را بگیرند و ادامه این راه آنها را پشیمان خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای که خبرگزاری شین هوا روز دوشنبه منتشر کرده، آورده است که چین مخالف این آزمایش است و آن را محکوم می کند.

در بیانیه آمده است که این کشور همه تعهدات خود را در قبال شورای امنیت بر عهده می گیرد و با جامعه بین المللی برای عاری سازی منطقه از تسلیحات اتمی همکاری می کند.

این بیانیه ادامه می دهد که آزمایش اتمی اخیر کره شمالی منافع و امنیت چین را به خطر می اندازد و این کشور نباید با این کارها بیشتر از این به امنیت منطقه لطمه بزند.

چین یک بار دیگر از کره شمالی خواسته است بجای اینکه بر ضد منافع خود و چین قدم بر دارد به پای میز مذاکره برگردد.

محکومیت آزمایش در حالی صورت می گیرد که چین میزبان اجلاس سران بریکس است که روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در شهر شیامن برگزار می شود.

سازمان لرزه نگاری چین روز گذشته اعلام کرد که قدرت زمین لرزه مصنوعی حاصله از آزمایش هسته ای کره شمالی آنقدر زیاد بوده که در مناطق شمال شرق این کشور در نزدیکی مرز با کره شمالی احساس شده است.

رییس جمهور چین که راهی شیامن در جنوب شرق این کشور شده است تا ریاست اجلاس بریکس را در اختیار بگیرد تاکید کرد که بریکس باید برای حل منازعات منطقه ای وارد عمل شود و سازمان ملل ایفاگر نقش اصلی باشد.

کره شمالی سومین بار است که در جریان برگزاری دیدارها و نشست های مهم چین دست به چنین اقدامی می زند.

این کشور ماه آوریل ( فروردین - اردیبهشت) وقتی قرار بود رییسان جمهوری چین و آمریکا دیدار کنند یک موشک آزمایش کرد و در جریان اجلاس بزرگ بین المللی راه ابریشم در پکن در ماه می (اردیبهشت - خرداد) نیز اقدامی مشابه انجام داد.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ می نویسد که نهادهای ذی ربط در چین و شماری از کارشناسان این کشور بشدت آزمایش هسته ای روز گذشته کره شمالی را محکوم کرده اند.

روزنامه گلوبال تایمز چین هم در گزارشی آورده است که این اقدامات منطقه را بحرانی تر کرده و حساسیت شرایط بیشتر شده است.

کره شمالی که در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد در سالهای 2006، 2009 و 2013 به ترتیب دست به انجام آزمایش هسته ای زد و در سال گذشته میلادی (2016) نیز دو آزمایش هسته ای انجام داده است.

این کشور روز گذشته (یکشنبه) هم ششمین آزمایش اتمی خود را بر اساس اعلام نظامی این کشور با موفقیت انجام داد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار