رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با افتتاح ۵۰ طرح آب و خاک، دام وطیور، زراعت و باغبانی برای ۴۳۵ نفر در استان شغل ایجاد می شود
کد خبر: ۵۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 21 June 2015
 نیازعلی ابراهیمی پاک در آستانه فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در نشست خبری در سالن باغستان  که با حضور خبرنگاران قزوینی برگزار شد با اشاره به اهم فعالیت های جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی که از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه تعیین شده است تعداد ۵۰ طرح مهم در حوزه های مختلف کشاورزی در استان به بهره برداری می رسد.

وی افزود: این طرح ها شامل ۲۵ طرح در حوزه آب و خاک، ۱۵ طرح در بخش دام وطیور، هفت طرح باغبانی، دو طرح صنایع تبدیلی و یک طرح شیلات است که برای اجرای آنها بالغ بر ۷۴ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تومان هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین تصریح کرد: با افتتاح طرح های یاد شده ضمن برخورداری ۶۶۱ خانوار از خدمات ایجاد شده برای ۴۳۵ نفر شغل پایدار ایجاد می شود

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت کشاورزی استان اظهارداشت: تولیدات کشاورزی استان از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۵۵ به چهار میلیون و ۵۰۰ هزارتندر سال جاری رسیده که هنوز ظرفیت های این بخش می تواند مورد استفاده قرار گرفته و نقش بیشتری در تامین مواد غذایی مردم ایفا کند.

ابراهیمی پاک تصریح کرد: با توجه به محدودیت های آبی در استان باید طرح های توسعه ای بر محور آب تعریف شده و اجرایی شود تا بتوانیم در کنار توسعه پایدار از منابع آبی نیز صیانت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی برای تامین نیاز بخش کشاورزی ۱۰ درصد کسری آب داریم که این میزان حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که باید با مدیریت بهینه این کمبود را جبران کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: با پیش بینی برنامه های متنوع کارشناسی از جمله توسعه آبیاری تحت فشار در مزارع، داربستی کردن انگور، جوان سازی باغات و انتقال آب به مزارع و باغات و اصلاح کشت امیدواریم با صرفه جویی تا میزان ۱۲ درصد بیلان دشت را مثبت کنیم.

براهیمی پاک گفت: آبرفت دشت قزوین ۱۸ میلیارد مترمکعب است و با برداشت سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استفاده می شود و حدود ۹.۵ میلیارد مترمکعب حالت قلیایی و شور دارد که قابل استفاده نیست که با اجرای یک طرح بزرگ سطح بیشتری از مزارع را تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار خواهیم داد.

وی بیان کرد: در پروژه پیش بینی شده اجرای ۲۵ تا ۳۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار، ۱۰ هزار هکتار آبیاری کم فشار، پیش بینی شده تا بیلان دشت مثبت شود.

.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار