عده‌ای از زلزله‌زدگان ارسال پیامک «دیرکرد اقساط بانکی» را به اطلاع خبرگزاری فارس رسانده و از این رسانه خواهان پیگیری وعده عملی نشده «امهال وام‌های معیشتی و تعمیری»، شدند.
کد خبر: ۶۹۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ 02 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس ، چهارم آذرماه امسال مردم مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه که هنوز در حال بازسازی خرابی‌های زلزله بزرگ سال گذشته بودند به ناگاه یک زلزله بزرگ البته نه به قدرت زلزله 7.3ریشتری سال قبل را تجربه کردند.

با وقوع این زلزله 6.4 ریشتری، داغ دل مردم تازه‌ شد، چرا که تعداد زیادی از مردم بار دیگر شاهد خرابی بخشی از آنچه که ساخته بودند، شدند.

آنچه که در این میان می‌توانست مرهمی بر آلام این مردم رنج‌دیده باشد، بحث تسهیلات مالی دولت چه در بحث کمک‌های بلاعوض و چه در بحث امهال وام‌های دریافتی بود.

بعد از زلزله خبر تنفس و یا امهال وام‌های معیشتی و تعمیری زلزله‌زد‌گان از سوی جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، مردم آسیب‌دیده را تا حدودی دلگرم کرد.

این خبر بسیار خوبی برای مردم بود و امید را در دل آنان زنده نگه داشت، اکنون مردم منتظر تحقق این وعده‌اند ولی انگار فعلا خبری نیست. چون بانک‌ها به انحای مختلف از مردم می‌خواهند که اقساط خود را واریز کنند.

در همین رابطه عده‌ای از مردم زلزله‌زده این موضوع را به اطلاع خبرگزاری فارس رسانده و خواهان پیگیری این وعده عملی نشده شدند.

بانک مسکن از بانک‌هایی است که با ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی با وام گیرند‌گان خواستار پرداخت اقساط وام‌های پرداختی خود شده بود.

 

نمونه از پیامک ارسالی بانک‌ها به زلزله زدگان

 

به منظور پیگیری این موضوع با مهدی تاج‌الدینی از کارشناسان روابط عمومی بانک مسکن گفت‌وگو کردیم و علت عدم تحقق این وعده را جویا شدیم.

تاج‌الدینی گفت: برای امهال وام‌ها لازم است دولت این موضوع را به بانک‌ها ابلاغ کند و نیز بانک مسکن متعاقبا دستورالعمل و بخشنامه این امر را به سرپرستی‌ استان‌ها ابلاغ کند،که تاکنون این اتفاق نیافتاده است و ما در صورت ابلاغ بخشنامه مربوطه کاملا به آن پایبند خواهیم بود.

در ادامه پیگیری‌ها از صنمبری، رئیس یکی از شعب بانک مسکن شهر کرمانشاه -که از شعبه وی با وام‌گیرندگان برای پرداخت اقساط تماس گرفته شده بود و همچنین پیامک‌های به مردم در رابطه با در خواست واریز اقساط وام‌های پرداختی ارسال شده بود- درخواست کردیم در این مورد با ما سخن بگوید.

صنمبری اظهار داشت: ارسال این پیامک‌ها توسط شعبه مدیریت بانک مسکن انجام می‌شود و این روال طبیعی کار است و در ضمن هیچگونه ارتباطی به شعبات و همچنین سرپرستی بانک مسکن در استان کرمانشاه ندارد.

وی اضافه کرد: تمامی وام‌های معیشتی و تعمیراتی بعداز زلزله به مدت 6 ماه امهال شدند، بانک مسکن از برج 2 (اردیبهشت‌ماه) تا برج 7 (مهرماه) امسال نزدیک 46 هزار وام معیشتی به زلزله‌زد‌گان پرداخت کرده است که تمامی این وام‌ها از تاریخ واریز به مدت 6 ماه مورد امهال قرار می‌گیرند، البته کسانی که پیامک برای آن‌ها ارسال شده افرادی هستند که این مهلت 6 ماهه آن‌ها به اتمام رسیده و این یک فرآیند طبیعی است.

صنمبری ادامه داد: در مورد تماس از شعبه با وام گیرند‌گان باید بگویم این‌کار جهت اطلاع آنان از شرایط وام‌های دریافتی آن‌ها بوده است چون در برخی موارد افراد یا فراموش می‌کنند و یا کلا از موعد پرداخت اقساط خود بی‌خبرند، حتی در برخی موارد وام گیرنده، تسهیلات دریافتی را به منزله کمک بلاعوض تلقی کرده و اصلا نمی‌داند بعدا باید اقساط آن را بپردازد و ما برحسب وظیفه باید در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

در مرحله آخر پیگیری این موضوع طی صحبتی با جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از وی پرسیدیم تکلیف امهال این وام‌ها چه می‌شود؟

بالایی در جواب، گفت: در سفر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به کرمانشاه 2 راهکار مطرح شد، یکی در رابطه با افرادی که واحد‌های آنان در زلزله سال 96 جزو واحدهای خسارتی و تعمیری بوده است و در زلزله اخیر مجددا خسارت دیده‌اند.که خسارت دیدن این واحدها، باید به تأیید ستاد بازسازی و بنیاد مسکن برسد تا ما بتوانیم از دولت برای آنان تقاضای امهال کنیم؛ راهکار دیگری که با توجه به تعداد زیاد واحدها و فرآیند طولانی تعیین واحد‌های خسارت دیده مطرح شد، این بود که در رابطه با تمامی واحد‌های مناطق زلزله‌زده 2 سال تنفس در نظر گرفته شود.استاندار کرمانشاه پیگیر این موضوع هستند و ما اکنون منتظر ابلاغ دولت در یکی از این زمینه‌ها هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به تفاوت معنایی دو واژه «تنفس» و «امهال» در بحث وام ها گفت: « تنفس» یعنی پرداخت اقساط وام برای مدت معینی به تعویق بیفتد و مقداری از سود وام نیز توسط دولت پرداخت شود ولی «امهال» علاوه بر به تعویق افتادن اقساط، شامل پرداخت تمامی سود و نیز جریمه مربوط به وام توسط دولت می‌شود.

با این سخنان بالایی معلوم شد بانک‌ها در این زمینه تقصیری ندارند و اکنون توپ در زمین دولت است امیدواریم با پیگیری‌های مسؤولان استان، هر چه زودتر دولت نسبت به رفع مشکلات مردم مناطق زلزله‌زده اقدام کند.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار