مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از احتمال شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان خبر داد.
کد خبر: ۷۲۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳ 02 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد شریفی با اشاره به دیده شدن بیماری زنگ زرد گندم در استان‌های ایلام و لرستان، اظهار کرد: احتمال دیده شدن این آفت در مزارع گندم و جو استان کرمانشاه نیز وجود دارد.

شریفی با بیان اینکه کشاورزان باید مراقب بیماریهای قارچی به خصوص زنگ زرد باشند، گفت: به محض رویت آفت باید نسبت به کانون کوبی اقدام شود، وگرنه با فراگیر شدن بیماری امکان کنترل آن از دست می رود.

شریفی اضافه کرد: زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگی روی برگ گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت دور از انتظار نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: اگر زنگ زرد به جان مزارع گندم و جو بیافتد، به سرعت در همه مزارع اپیدمی خواهد شد و خسارت بین ۸۰ تا ۹۰ درصدی را در مزارع گندم و جو در پی خواهد داشت.

شریفی گفت: زنگ زرد باعث پوک شدن گندم و جو خواهد شد و عملکرد مزارع را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شریفی با بیان اینکه آخرین مبارزه با آفت زنگ زرد گندم در استان کرمانشاه به سال زراعی 94-93 برمی‌گردد، افزود: در آن سال مبارزه به صورت کانون کوبی و در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام گرفت و اگر این مبارزه با آفت انجام نمی‌شد ممکن بود کل مزارع گندم و جو استان درگیر آفت شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره ای هم به مبارزه با علفهای هرز در مزارع مناطق گرمسیری استان داشت و گفت: تاکنون کار مبارزه با علف های هرز در سطح نزدیک به ۲۸ هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه با مساعد شدن شرایط جوی احتمال شیوع علف های هرز در مزارع وجود دارد، گفت: امسال برای مبارزه با علف های هرز در سطح ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان کرمانشاه برنامه‌ریزی شده است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار