مسئولان در حالی به شدت به دنبال احداث سد لاسک با ابهامات بی شمار آن هستند که از یکی از نیازهای ضروری شهرستان شفت به شدت غفلت شده است و آن هم ایجاد راه ارتباطی این شهرستان به زنجان است، موضوعی که به گفته کارشناسان می تواند نقش مهمی در رونق و توسعه یافتگی شفت که کم توسعه یافته ترین شهرستان گیلان است داشته باشد؛ بدین جهت است که می گوییم سیاست زدگی بر تصمیمات برخی مسئولین چیره شده است.
کد خبر: ۷۴۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸ 07 May 2019

 برخورد دوگانه مسئولان با طرح‌های توسعه/ سد لاسک برای مردم مهمتر است یا احداث جاده شفت ـ زنجان؟!

 

تابناک / به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، یکی از اساسی ترین مشکلات کشور در هر بخش سیاسی کاری و عدم نگرش به منافع ملی است شاید به همین جهت باشد که عده ای به شدت به دنبال استانی شدن انتخابات مجلس هستند طرحی که به نظر می رسد در آن منفعت ملی بر منافع شهری می چربد، اما در این گزارش قصد پرداختن به طرح استانی شدن انتخابات را نداریم موضوع اصلی ما بحث داغ این روزهای استان گیلان یعنی سد لاسک است.

 

مسئولین در حالی به شدت به دنبال احداث سد لاسک در شفت هستند که از یکی نیازهای ضروری شهرستان شفت به شدت غفلت شده است و آن هم ایجاد راه ارتباطی این شهرستان به زنجان است، موضوعی که به گفته کارشناسان می تواند نقش مهمی در رونق و توسعه یافتگی شهرستان شفت داشته باشد؛ بدین جهت است که می گوییم سیاست زدگی بر تصمیمات برخی مسئولین چیره شده است.

پروژه ملی راه طارم ـ شفت قرار بود به طول ۱۱۰ کیلومتر با هدف اتصال استان های شمال غرب به گیلان ومازندران ساخته شود که از این مسافت ۸۰ کیلومتر آن در استان زنجان و ۳۰ کیلومتر دیگردر گیلان قرار دارد.

اجرای پروژه طارم ـ شفت مسافت مسافرانی که قصد سفر از شهرهای تبریز، اورمیه، زنجان، سنندج، کرمانشاه، همدان، ایلام به استان های گیلان ـ مازندران ـ گلستان و در ادامه خراسان شمالی و رضوی دارند را ۱۵۰کیلومتر کمتر می کند.

از سوی دیگر با اجرای این پروژه جاده طارم-شفت از محور آب بر به ملاسرا بار ترافیکی بزرگراه قزوین به رشت کاهش می یابد.

جنبه دیگر اهمیت این راه ایجاد گردشگری و اکوتوریسم است که رونق کسب و کار جوانان شفتی را نیز رقم می زند اما با اینکه مسئولین زنجانی علاقه زیادی برای احداث این جاده داشته و پیگیر امورات آن بوده اند تاکنون هیچ حرکت مؤثری از سوی مسئولین گیلانی در این رابطه نشده است.

نماینده  مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی درباره احداث جاده طارم ـ شفت، گفته است: «آنچه که وظیفه استان زنجان در راستای بازگشایی جاده شفت به زنجان بوده، انجام شده و الان نوبت مسئولین گیلانی است».

وی خطاب به افتخاری نماینده شفت و فومن و نوبخت، گفته بود: «باید  همت بیشتری بکنند تا این جاده بازگشایی شود».

حقیقت آن است که شهرستان شفت در لیست ۳۱شهرستان کم برخودار کشور است اما با این حال مسئولان این شهرستان فقط به دنبال احداث سد لاسک هستند که با مخارات شدید زیست محیطی همراه است و از ساده ترین راه برای محرومیت زدایی فرار می کنند.

احداث جاده شفت به طارم می تواند این شهرستان را احیا کند، گردشگری را به شدت افزایش داده و این شهرستان را از بن بست گیلان به شاهراه ورود به استان تبدیل کند.

بهتر است مسئولان به جای احداث سد لاسک و از بین رفتن جنگل های هیرکانی گیلان و به بیان دیگر قطع ریه های ایران پیگیر احداث جاده شفت طارم باشند تا با موقعیت های مناسب این جاده، شرایط کسب و کار ایجاد شود و بار عظیمی از مشکلات جوانان این شهرستان و حتی استان برداشته شود.

 

** لزوم ورود سازمان بازرسی با دیدگاه تخصصی به مساله

 

البته باید ضعف کشور را در نبود یک دستگاه نظارتی عادل دانست که بدون جهت گیری سیاسی و تنها با کارشناسی بر اساس منافع ملی اقدامی را عملیاتی یا از عملیاتی شدن اقدام دیگر که بر خلاف مصلحت کشور جلوگیری کند.

شاید بتوان با احیای وظایف کارشناسی سازمان بازرسی به اهداف بلند توسعه همه جانبه کشور بر اساس عدالت امیدوار بود.

اینک که آیت الله رئیسی به صورت جهادی وارد کارزار قاضی القضات شده باید از ایشان مطالبه کرد تا سازمان بازرسی کشور را در حد سازمان بازرسی انقلاب ارتقاء دهد تا همه چیز از نگاه منافع ملی بنا شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار