مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دالاهو گفت: با توصیه های فنی مناسب و مدیریت تقویم زراعی و بارش های جوی، موفق به ایجاد سطح سبز مناسب بیش از ۸۰ درصد مزارع غلات شهرستان در وضعیت مطلوب قرار دارد.
کد خبر: ۸۰۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 27 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فیض قربانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دالاهو گفت: با بهره گیری از کلاسهای آموزشی متعدد و ارتباط خوب کارشناسان این مدیریت و مراکز شهرستان با کشاورزان و حضور موثر کارشناسان اعزامی از مرکز تحقیقات استان با توصیه های فنی مناسب و مدیریت تقویم زراعی و بارش های جوی، موفق به ایجاد سطح سبز مناسب و بموقع در بیش از 80 درصد مزارع غلات گردیده است .

فیض قربانی بیان کرد: مدیریت و زمان کاشت غلات دیم و بهره وری از بارشهای موثرپاییزه یکی از دغدغه های کشاورزان و کارشناسان این مدیریت بوده و ودر این راستا استفاده از اطلاعات و پیش بینی های هواشناسی( جهت تعیین تاریخ بارندگی های موثر )'ازیک سو و مطابقت فنولوژی گیاه با تقویم زمانی فصول سال زراعی و مدیریت این دو فاکتور ضروری به نظر میرسد.

مدیر شهرستان دالاهو افزود: رویش بموقع بذور غلات با پنجه زنی بیشتر در فصل سرما و ایجاد پوشش یکنواخت و قوی موجب کاهش مصرف بذر و افزایش عملکرد( به دلیل بهره وری در استفاده از زمین و فضای زراعی) میگردد.

او گفت: از سوی دیگر سطح سبز یکنواخت و پوشش به هنگام زمین توسط غلات عرصه را بر علفهای هرز ( بخصوص علفهای هرز پهن برگ با رویش تاخیری نسبت به غلات ) تنگ کرده و یک روش زراعی موثر در کنترل علفهای هرز است.

قربانی بیان کرد: با این وجود متاسفانه در موارد محدودی برخی از کشاورزان به دلیل عدم رعایت مسائل فنی و توصیه های لازم با مشکلات زراعی متعددی روبرو شده اند.

او گفت: مروجین کشاورزی از این مزارع به عنوان یک فرصت آموزشی ( مزارع شاهد ) و تاییدی بر ضرورت رعایت اصول فنی استفاده کرده اند .

قربانی در پایان گفت: توجه به سطح سبز مناسب و بهنگام غلات شهرستان در صورت تداوم بارشها در فصل بهار امید است به لطف خداوند سال زراعی پر محصولی در سطح این شهرستان شاهد باشم.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار