يك كارشناس مسكن معتقد است كه با توجه به آمار دقيقا مشخص شد كه مردم از وام 80 ميليوني مسكن استقبال نكردند و از قبل هم اين مسئله قابل پيش بيني بود...
کد خبر: ۸۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 06 September 2015
 يك كارشناس مسكن معتقد است كه با توجه به آمار دقيقا مشخص شد كه مردم از وام 80 ميليوني مسكن استقبال نكردند و از قبل هم اين مسئله قابل پيش بيني بود.زيرا شرايطش به واسطه‌ي نحوه‌ي بازپرداخت پول نامساعد است و به ويژه در شهرهاي بزرگ اصلا كارايي ندارد؛ به همين خاطر مي‌خواهند اين وام را به مجردها هم بپردازند.....
مقداد همتي در خصوص وام مسكن 80 ميليوني اعلام شده از سوي دولت اظهارداشت: مردم از اين وام استقبال نكردند و دليلش هم آن است كه بانك مسكن اعلام كرده كه شرايطش را تسهيل مي كند و به مجردها هم مي خواهد اين وام را بپردازد و اين يكي از دلايلي است كه از اين وام استقبال كافي نشده است.

وي تصريح كرد: در حال حاضر متوسط سپرده گذاري براي وام 80 ميليون توماني 18 ميليون تومان است، يعني دقيقا مشخص شد كه اصلا استقبال نشده و از قبل هم پيش بيني مي شد كه استقبال نشده زيرا شرايطش به واسطه ي نحوه ي بازپرداخت پول نامساعد است و به ويژه در شهرهاي بزرگ اصلا كارايي ندارد.

همتي ادامه داد: مورد بعدي اين است كه سياست بانك مسكن مبني بر شرايط وام 80 ميليوني كه گفته است به مجردها هم پرداخت مي شود خلاف صريح سياست هاي ابلاغي يه مقام معظم رهبري در خصوص افزايش جمعيت است چرا كه اين وام را بايد به متاهل ها بدهند نه اينكه به مجردها پرداخت كنند تا آنها صاحب خانه مجردي شوند.

اين كارشناس مسكن اضافه كرد: به واسطه اينكه يك سياست شكست خورده است و مردم از اين وام استقبال نكردند و ناكارآمد است، نمي شود پا روي قانون بگذاريم و سياست ديگري را از بين ببريم.

مشاور وزير راه و شهرسازي سابق با تاكيد بر اينكه در مسئه طرح هاي وزارت راه و شهرسازي شاهد اتفاق چشمگيري نيستيم، بيان داشت: كاملا مشخص است كه بحث مسكن اجتماعي يا صندوق زمين مسكن هيچ كدام از سوي وزارت راه و شهرسازي متاسفانه اجرايي نشده است يعني عملا وزارت راه طرحي به صورت عملياتي ندارد.

همتي با اشاره به بحث برداشتن تحريم ها نيز عنوان كرد: حتي برداشتن تحريم ها نيز نمي تواند تاثير خاصي در بازار مسكن بگذارد چرا كه بحث مسكن يك مسئله‌ي داخلي است و تمام مواد و مصالح از جمله زمين، نيروي ماهر، مصالح و همه ي موارد مرتبط با آن در داخل كشور توليد مي شود. بنابراين ما چه تحريم باشيم و چه نباشيم اگر سياست هايمان كارآمد باشد، رونق را در بازار مسكن شاهد هستيم و در غير اين صورت با افت آن مواجهيم.

اين كارشناس مسكن تصريح كرد: قيمت ها به واسطه اجرايي نشدن طرح هاي دولت به علاوه ي نيمه كار ماندن و عدم تحويل مسكن مهر به دلايل مختلف ممكن است شاهد يك ركود تورمي باشيم، حتي اگر افزايش قيمت هم اتفاق بيفتد رونقي را در بازار مسكن ايجاد نمي كند و ما شاهد ركود تورمي خواهيم بود. مردم هنوز سيگنال مثبتي از بخش مسكن نديده اند و خريد و فروش در حد خيلي ضروري انجام مي شود كه اين امر به نفع بازار مسكن است كه قيمت ها افزايش پيدا نكند.

همتي ادامه داد: به نظر مي رسد وزارت راه و شهرسازي مي تواند با سياست هاي مختلفي مبني بر اينكه وام ساخت با درصد سود پايين و در اختيار قراردادن زمين هايي كه در جاهاي مختلف در اختيار دارد، به رونق ساخت و ساز در بخش مسكن كمك كند كه هنوز اين سياست ها را اعمال نكرده است.

وي درباره نحوه ي پيشرفت مسكن مهر در دولت يازدهم نيز اظهار كرد: در بحث مسكن مهر روند پيشرفت لاك پشتي اين قضيه را داريم و همان طور كه وزارت راه و شهرسازي هم اعلام كرده است، 17 درصد از ابتداي دولت مسكن مهر پيشرفت داشته است و اين به اين معنا است كه ما ماهيانه كمتر از يك درصد افزايش پيشرفت در پروژه هاي مسكن داشته ايم بنابراين اين قضيه يك مقدار مشكل است و نشان مي دهد كه مسكن مهر نيمه كاره مانده و پيشرفت ضعيف و لاك پشتي آن را شاهد هستيم.

اين كارشناس مسكن ادامه داد: احتمال اينكه تا پايان سال شاهد افزايش قيمت مسكن باشيم كم است اما درهر صورت ممكن است با پديده ركود تورمي مواجه باشيم يعني انتظارات تورمي به وجود بيايد اما وزارت راه و شهرسازي مي تواند با اعمال سياست هايي از جمله افزايش ساخت و پيگيري پروژه هاي مسئله دار چه در بخش دولتي و چه در بخش مسكن مهر نسبت به افزايش ساخت و ساز و در نتيجه پايين نگه داشتن و حداقل ثابت نگه داشتن قيمت مسكن اقدام كند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار