رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر خواستار شد:
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد گفت: پیوست فرهنگی صرفا ساخت یک مسجد یا یک کتابخانه در کنار یک پروژه نیست و باید یک پیوست فرهنگی به صورت کامل ارائه شود.
کد خبر: ۹۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸ 20 September 2015

عبدالکریم جوادی در نشست خبری که در ساختمان شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری مشهد به‌صورت روزانه به بانک‌ها ٧٠٠میلیون تومان سود پرداخت می‌کرد باید برای حل این مشکل به سمت پروژه‌های مشارکتی حرکت می‌کردیم و بر این اساس ١٩ پروژه شهرداری مشهد با میانگین پیشرفت ٣١درصد با قیمت تمام‌شده بهره‌برداری در این مدت به فروش رسید.
وی افزود: در سال دوم میانگین پیشرفت کل پروژه‌ها در ١٩ پروژه حدود ٣١درصد تا شهریورماه سال ٩٣ بود که قرار شده این پروژه‌ها با قیمت پایان دوره ارزیابی و به فروش برسد.
جوادی خاطرنشان کرد: در بحث فروش یک پروژه‌ قیمت کارشناسی ٩۵میلیارد تومان بود که با پیگیری بنده در کمیسیون کارشناسی مجدد برای آن انجام‌شده و به ١٠۵میلیارد تومان رسید؛ اما باتوجه‌به اینکه این رقم را هم قبول نداشتم در نهایت با مذاکره با سرمایه‌گذار با ١٢٧میلیارد تومان از شهرداری مشهد خریداری شد.
 
٢٨٠٠میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سه پروژه

وی ادامه داد: در سال دوم کمیسیون اقتصادی جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران داشتیم و خوشبختانه یکی از سرمایه‌گذاران مطرح داخل و خارج کشور به مبلغ هزارمیلیارد تومان در پارک جنگلی طرق مشهد سرمایه‌گذاری می‌کند و در اراضی ظهیرالدوله نیز مبلغ ٨٠٠میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.
همچنین در اراضی بوجمهن نیز یک فرد خارجی هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد کرد که با این قراردادها در واقع ۵٠درصد بودجه ۶هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی معاونت اقتصادی تحقق می‌یابد و در ۶ ماه دوم امسال حتی فراتر از بودجه مصوب می‌شود.
وی یادآور شد: در سال دوم کمیسیون اقتصادی شورای چهارم ۴١هزارمیلیارد ریال پروژه مشارکتی به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید و بیش از ٩٠درصد از آن‌ها به سرمایه‌گذار داده‌ شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد‌ مقدس گفت: بیش از ۸۰درصد بودجه شهرداری مشهد در سال جاری محقق می‌شود.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مدیریت شهری به منابع پایدار نیاز دارد و بر همین اساس پیشنهادی ارائه‌ شده که موسسه مالی و اعتباری یا بانکی را شهرداری تأسیس کند که البته بحث خرید موسسه میزان نیز مطرح‌ شده است.

کارنامه خوب شهرداری در درآمد پایدار
وی با تاکید بر اهمیت درآمدهای پایدار شهری خاطرنشان کرد: پس از اخذ تصمیم‌هایی مبنی بر نداشتن تراکم‌فروشی و نیاز به درآمدهای پایدار، شورای شهر فعالیت‌های خوبی را شروع کرد و تصمیم گرفت تا فضای کسب‌وکار را به حد اعلای خود برساند؛ اما همگان به این نتیجه رسیدند که این درآمدهای پایدار فقط با تغییرات عظیم در ساختار اقتصادی شهر محقق خواهد شد. در حال حاضر نیز در این باره فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.
جوادی ادامه داد: در این زمینه شهرداری نیز فعالیت‌های خوبی دارد و با ارسال لایحه‌هایی به شورای شهر در این امر کمک می‌کند. ما از طرفی نیز با بررسی دقیق لایحه‌ها در صورت توجیه اقتصادی به آن لایحه‌ها رای می‌دهیم البته این را قبول داریم که در برخی موارد کاستی‌هایی نیز داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: تمامی تلاش خود را برای رضایت مجاوران و همچنین برجسته‌سازی محصولات تولیدی استان انجام می‌دهیم و در این راستا نیز از ظرفیت فضاهایی همچون نمایشگاه بین‌المللی، معاونت اقتصادی شهرداری و سازمان زمین و مسکن استفاده خواهیم کرد.
جوادی درخصوص حضور سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مشهد، اظهار کرد: از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در مشهد وجود دارد؛ اما به‌دلیل اینکه بسترها و زیرساخت‌ها کامل نیست،نمی‌توانیم این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهیم و از شهرداری خواهان بسترسازی بیشتری هستیم تا در آینده بتوان جایگاه بالاتری برای مشهد تعریف کنیم.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیوست فرهنگی صرفا ساخت یک مسجد یا یک کتابخانه در کنار یک پروژه نیست و باید یک پیوست فرهنگی به صورت کامل ارائه شود.

حفظ امنیت سرمایه گذار

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد گفت: استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد باید تدبیری برای امنیت سرمایه‌گذاری در مشهد بیندیشند که در حال حاضر و باتوجه‌به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته افتاد، با مشکل روبه‌رو شده است.
جوادی با اشاره به سه رکن، امنیت، برگشت به‌موقع سرمایه و سودآوری منطقی، گفت: خوشبختانه میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری مشهد خوب بوده است؛ اما مهم این است که نوع قراردادها و تعهدها باید به‌گونه‌ای باشد که با تغییر مدیریت سرمایه‌گذار ضرری نبیند.
وی با تاکید بر اینکه باید اوضاع ساخت‌وساز در مشهد تسهیل شود، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا پروانه اولیه ساخت را به متقاضیان رایگان می‌دهند و پس از آن از عوارض گوناگون استفاده می‌کنند؛ اما در کشور ما این روند برعکس است و متقاضی ساخت‌وساز باید تمام پول خود را برای پروانه اولیه بدهد و پس از آن به زیر بار بدهی بانکی می‌رود که این روند باید اصلاح شود و بهترین نوع اصلاح این است که صدور پروانه اولیه رایگان شود.
جوادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماندگاری زائر در مشهد ١.۵ روز است و زمانی که می‌بینیم ماندگاری ٢۵ میلیون زائری که به مشهد می‌آیند روز به روز کمتر می‌شود شاهد افزایش هزینه‌ها در شهر هستیم؛ متاسفانه دولت‌ها در این زمینه تا کنون نتوانسته‌اند ساختارهای شهر را برای افزایش ماندگاری زائران آماده کنند.
منبع : شهرآرا/ علیرضا ظهیری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار