مرمت خانه حکمیان زنجان طی چهارماه به اتمام می‌رسد

معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: مرمت خانه تاریخی حکیمیان استان طی چهار ماه انجام می‌شود و منابع مورد نیاز آن از اعتبارات استانی و ملی تامین شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷ 07 September 2023

به گزارش تابناک زنجان و به نقل از ایرنا، محمدرضا محمدپور روز پنجشنبه افزود: حفظ، نگهداری و احیا این بنا می‌تواند در معرفی دوره تاریخی این بنا مفید باشد و همچنین به عنوان یک شناسنامه شهری مورد توجه متخصصان و گردشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته مرمت‌هایی در این بنا در چندین مرحله به لحاظ وسعت این بنا و آسیب‌های وارد شده به آن صورت گرفت که بیشتر این مرمت‌ها سازه‌ای و استحکام‌بخشی بود، ولی این بنا با این دوره مرمت، قابلیت بهره‌برداری را خواهد داشت.

این مسوول ادامه داد: نصب در‌های چوبی، حفر چاه جذبی، عایق کاری رطوبتی پشت بام و حوض در حیاط، اجرای کاشی کاری حوض در حیاط مرکزی، چربی‌زدایی و رنگ‌کاری در و پنجره‌ها، اجرای ستون و سرستون‌های گچی، تکمیل سقف کاذب ایوان و اتاق‌ها، اجرای ابزار گچی ایوان و اتاق‌ها، ایجاد رمپ معلول و پله، آجرکاری در بخشی از بنا و بندکشی، تکمیل کف سازی اتاق‌ها و نخاله برداری از جمله اقداماتی است که در محوطه خانه حکیمیان انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: خانه تاریخی حکیمیان شهر زنجان به عنوان یکی از مهمترین آثار سنتی شهرستان زنجان محسوب می‌شود که هم اکنون با همکاری کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در حال مرمت است.

قدمت خانه حکمیان زنجان به اواخر دوره قاجار می‌رسد و به موجب تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی، این خانه در قبال مرمت و احیا به مدت ۱۰ سال به میراث فرهنگی استان برای کاربری گردشگری و فرهنگی واگذار شد.

خانه حکیمیان زنجان متعلق به ادیب عزیزالله حکیمیان است و بنا به بررسی‌ها و اطلاعات به دست آمده، وی پزشک طب سنتی بوده است و گفته می‌شود که اجدادش از شاگردان ابن سینا پزشک شهیر شرق زمین بوده اند.

خانه تاریخی حکیمیان با مساحت یک هزار و ۳۰۰ متر در آینده به یکی از مکان‌های دیدنی استان زنجان تبدیل خواهد شد.

این خانه از ۲ بنا تشکیل شده که یکی از آن‌ها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد.

بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار