معاون منابع طبیعی استان زنجان:
معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: میزان عملیات آبخیزداری انجام گرفته در استان زنجان به ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده است.
کد خبر: ۱۸۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 15 February 2016
معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات این دستگاه از زمان به روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: میزان عملیات آبخیزداری انجام گرفته در استان زنجان در این مدت ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده است.

خلیل آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به توجهات دولت یازدهم به منابع طبیعی و محیط زیست اظهار داشت: این دولت از همان ابتدا به دنبال ارتقا شاخص‌های زیست محیطی و منابع طبیعی بوده و به همین دلیل برنامه‌های مشخصی در این حوزه تدوین کرده است.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به دلیل محدودیت در منابع مالی در اجرای بسیاری از پروژه‌ها در حوزه منابع طبیعی  و آبخیزداری با مشکلاتی مواجه است.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات این دستگاه از زمان به روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: میزان عملیات آبخیزداری انجام گرفته در استان زنجان در این مدت 4 هزار و 400 هکتار بوده است.

وی افزود: به منظور حراست از اراضی ملی استان زنجان عملیات احداث کمربند حفاظتی به سطح 20 کیلومتر در مناطق هدف اجرایی شده است.

آقاجانلو میزان سطح مبارزه با آفات و بیماریهای جنگلی در استان زنجان در دو سال فعالیت دولت یازدهم را 596 هکتار اعلام کرد و گفت: البته عملیات مبارزه با این آفات و بیماریها همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به عملیات حفاظتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق شناسایی شده در استان زنجان خاطرنشان کرد: در این مدت 89 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در قالب عملیات حفاظت مشارکتی در استان زنجان انجام گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه از زمان فعالیت دولت یازدهم عملیات استعدادیابی و تخصیص اراضی برای کشاورزی و غیرکشاورزی به سطح یک هزار و 980 هکتار انجام گرفته است، عنوان کرد: در این مدت 20 هزار و 292 هکتار زمین در قالب اجرای طرح مرتعداری در استان زنجان واگذار شده است.

وی بیان کرد: به منظور حفظ و توسعه اراضی ملی طرحهای جنگلکاری به سطح 650 هکتار در استان زنجان اجرایی شده است.

آقاجانلو در مورد میزان نهال‌های تولید شده در نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابراز کرد: از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم یک میلیون و 300 هزار اصله نهال در نهالستان این اداره کل تولید شده است.

وی با اشاره به اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی و دولتی به نام دولت در استان زنجان تصریح کرد: در این مدت برای 18 هزار و 663 هکتار از اراضی ملی و دولتی استان زنجان به نام دولت سند مالکیت اخذ شده است.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در مورد نهالهای تولید شده این اداره کل با مشارکت مردم در مراتع افزود: در دو سال فعالیت دولت یازدهم 20 هزار اصله نهال به صورت مشارکتی در مراتع استان زنجان تولید شده است.

وی توسعه زراعت چوب در مناطق هدف استان زنجان از جمله صنوبر را بسیار مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: در این مدت عملیات زراعت چوب به سطح 181 هکتار در استان زنجان اجرایی شده است.

آقاجانلو با اشاره به اجرای پروژه‌های بیولوژیک توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در دوره فعالیت دولت یازدهم گفت: میزان این عملیات در استان زنجان 676 هکتار بوده است.

معاون برنامه ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به نقش موثر مردم در حفظ منابع طبیعی و عرصه‌های ملی ابراز کرد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی این اداره کل حفظ، توسعه و احیای مراتع و جنگل‌ها است برای تحقق این وظیفه ضروری است تا از مشارکت مردم و به ویژه بهره‌برداران بومی نهایت بهره را ببریم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌هایی که سدهای بزرگ احداث شده است عملیات آبخیزداری را به منظور جلوگیری از پرشدن سدها و در نتیجه افزایش طول عمر آن‌ها تحت عنوان مدیریت جامع حوزه های آبخیز اجرایی می‌کنیم، عنوان کرد: در صورت تخصیص اعتبارات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان آماده اجرای عملیات آبخیزداری در راستای مقابله با بحران کم آبی است.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: جنگل‌کاری، تقویت و احیای مراتع و اجرای پروژه‌های مکانیکی توسط این اداره کل با هدف مدیریت آب حاصل از بارندگی به منظور جلوگیری از هدررفت آن در اراضی ملی و طبیعی در استان زنجان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه سدهای سفیدرود و کینه‌ورس در مورد اجرای چنین پروژه‌هایی در بالادست سدهای در دست ساخت استان همچون مراش و مشمپا هم گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان قبل از اجرای هر پروژه‌ای اقدام به مطالعات میدانی می‌کند که در حال حاضر نیز مطالعات آبخیزداری بر روی حوزه سد مراش انجام می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز و بالادست سدهای ساخته شده در راستای حفظ محیط زیست و همگام با طبیعت انجام می‌گیرد.

وی ابراز کرد: انتظار داریم تا با توجه به نقش مهم آبخیزداری در مدیریت منابع آبی میزان منابع اختصاصی به این بخش از سوی برنامه‌ریزان با نگاه توسعه پایدار و در راستای حفظ، استقلال و امنیت کشور باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار