کد خبر: ۱۸۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 21 February 2016
بعد از رکود در ساخت‌و‌سازهای شهری، شهرداری‌های کشور و به تبع آن شهرداری زنجان دچار مشکلات بودجه‌ای شده‌اند و اتکای شهرداری‌ها به درآمدهای حاصل از عوارض و صدور پروانه ساخت منجر شد در این آزمون مهم اکثرا مردود شوند. این آزمون همان رکود در صنعت ساختمان و کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی بود.

 در این بین شهرداری زنجان نیز دچار مخاطراتی شد و در دو سال اخیر شاهد کسری بودجه برای انجام پروژه‌های عمرانی و عدم تحقق کامل بودجه شده است. در زمان مدیریت شهردار سابق شاهد عدم تحقق بودجه پیش‌بینی شده بودیم و یکی از دلایل استیضاح وی نیز همین مورد بود.

حال در شرایط فعلی در چهار ماه نخست سال جاری نیز شاهد هستیم که بودجه چهار دوازدهم با فرمول مشخص خود اعضای شورای شهر زنجان معادل 55 درصد محقق شده است!

 بنابه گفته شهردار زنجانف در آخرین جلسه علنی شورای اسلامی شهر زنجان بودجه مصوب شهرداری در سال جاری بالغ بر 188 میلیارد تومان پیش بینی شده است؛ به این ترتیب بودجه، چهار دوازدهم معادل 62 میلیارد و 600 میلیون تومان باید محقق می‌شده که 34 میلیارد و 200 میلیون تومان محقق شده است.

شهردار زنجان از جمله دلایلی که موجب عدم تحقق بودجه شده، محقق نشدن کمک‌های دولتی و عدم دریافت تسهیلات بانکی عنوان کرده است.

حال در گیر‌و‌دار عدم تحقق بودجه در چهار ماه نخست و رنگ باختن شرایط برای ادامه سال، برخی از اعضای شورا به این موضوع حساسیت نشان دادند. اما شهردار زنجان در پاسخ به انتقادات اعضای شورا عنوان کرد که قصور یک سال و نیمه در چند ماه جبران نمی‌شود!

در این شرایط یک دغدغه مهم شهر زنجان را تهدید می‌کند و آن اینکه عدم تحقق بودجه و گذر از فصل کاری موجب خسران زیاد به شهر می‌شود.

زنجان در سال گذشته هم فرصت‌سوزی در حوزه عمرانی شهری زیاد داشته و به نظر می‌رسد امسال نیز با مشکلات موجود در حوزه درآمدی باید گذران زمان کند!

شهر زنجان امروز در جهات مختلف طرح‌های نیمه کاره فراوان دارد؛ شهرک‌های اقماری زنجان از خدمات شهری در خور شان مردم فاصله زیادی دارند، معماری و شهرسازی زنجان در برخی شاخص‌های مهم اشکالات اساسی دارد و پروژه‌های مهمی همچون تقاطع غیر هم‌سطح امام حسین (ع) هنوز منتج به نتیجه نشده است.

زنجان در المان‌های شهری، فضای سبز، تفرجگاه‌های شهری، نورپردازی و مجسمه‌های شهری، فضاهای شهری با کیفیت برای زیست مردم، حمل و نقل عمومی، شاخص های زیست محیطی و بسیاری از مسایل دیگر دارای مشکلات خاص خود است.

به نظر می رسد شهرداری زنجان که عادت به درآمدهای مشخص از بخش‌های مهمی همچون صدور پروانه‌های ساختمانی و تخلفات ناشی از ساخت و ساز داشته امروز دچار مشکلات زیادی است و بدنه نحیف آن توان ایده‌پردازی و کار جهادی برای تحقق درآمدها را ندارد.

متاسفانه هر چند برخی از اعضای شورای شهر زنجان شعارهای ثابت و مستمری در زمینه ضرورت کار جهادی در شهر زنجان برای رسیدن به اهداف تبیین شده را دادند اما امروز شاهد تحقق عملی آن نیستیم و صرفا در حد شعار باقی مانده است.

در این بین ذکر چند نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان که ترجیح می‌دهند در خصوص مشکلات بودجه‌ای اظهار نظر نکنند؛ اما طبق روال گذشته این حساسیت را دارند، خود چه راهکار عملی برای برون رفت از مشکلات دارند؟

 آیا به غیر از وارد کردن ایراد به شهرداری توان ایده‌پردازی و ارائه راهکار عملی برای این کار را دارند؟ شهرداری زنجان برای تکرار تجربه تلخ گذشته چه تضمینی برای تحقق درآمدها می‌دهد؟

 آیا در فصل کاری شاهد اقدامات موثر خواهیم بود؟ شورا و شهرداری که از یکدیگر توقعاتی دارند آیا از افرادی که دارای ایده درآمدزایی برای شهرداری هستند دعوت به حضور و نشست مشترک کرده‌ است؟

آیا در این شهر افراد توانمند برای داشتن ایده های مناسب وجود ندارد؟ حوزه سرمایه‌ گذاری در شورا و شهرداری که به گفته خود اقدامات زیادی را طراحی کرده‌اند بعد از گذشته بیش از دو سال از فعالیت خود کدام موارد را به سرانجام رسانده‌اند؟

آیا بدون پول طرح‌های تئوری توان اجرا خواهد داشت؟ سرمایه‌گذارانی که به طرح‌ها ورود کرده‌اند کجایند؟ زنجان تبدیل به شهری شده که طرح توسعه‌ای بی‌شمار دارد که برخی تاریخی شده‌اند اما توانی برای اجرا ندارد؛ باید دید انتظار برای تحقق این طرح‌ها کی به سر می‌آید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار