استاندار زنجان:
استاندار زنجان با انتقاد از عدم برگزاری به موقع جلسات در استان گفت: بی‌نظمی یکی از مشخصات نظام اداری در کشور است.
کد خبر: ۲۲۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ 03 May 2016
جمشید انصاری ظهر امروز در مراسم تجلیل از شوراهای اسلامی که به مناسبت روز ملی شوراها برگزار شد، با یادآوری تشکیل نخستین دوره شوراهای شهر ضمن تبریک به مناسبت روز ملی شوراها، سخنان خود را با انتقاد از عدم برگزاری به موقع جلسات آغاز کرد و اظهار داشت: باید وقت را رعایت کنیم و اگر زمان‌بندی‌ جلسه‌ای تعیین شده به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بی‌نظمی یکی از مشخصات نظام اداری در جمهوری اسلامی است،

تصریح کرد: جلسات باید چارت مشخص داشته و بر اساس قانون برنامه‌ها صورت گیرد، چرا که قانون‌گذار حکیم است.

انصاری با اشاره به صحبت‌هایی که در زمینه اصول حکمرانی خوب وجود دارد، گفت: دو سه نکته در این زمینه است که در هر کشور متفاوت با سایر کشورها است.

وی با اشاره به اینکه نخستین نکته در این زمینه این است که حدود مداخلات دولت باید در زمینه حاکمیتی بوده و از ورود به تصدی‌ها و اجرائیاتی که مردم قابلیت اجرایی آن را دارند، پرهیز کند، گفت: برقراری عدالت و دادگستری، امنیت، حفاظت از محیط زیست به عنوان یک میراث تاریخی وظیفه دولت است ولی کاشت گندم یا ساخت خودرو امور تصدی‌گری هستند که این به عهده دولت نیست.

استاندار زنجان ادامه داد: اداره امور محلی نیز از موضوعاتی است که باید توسط مردم همان محل انجام شده و هزینه آن نیز به عهده مردم باشد.وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد، هزینه را دولت بدهد، پس کار را هم خودش انجام می‌دهد، تصریح کرد: برای اداره امور محلی باید توسط مردم و با هزینه خود مردم باشد، چرا که با این کار به حکمرانی خوب نیز نزدیک خواهیم شد.

استاندار زنجان با بیان اینکه اداره امور در کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: قرار نیست که مالیات‌ها را دولت مرکزی گرفته و با این درآمد کشور را اداره کند.

انصاری با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های حکمرانی خوب نیز این است که اگر مردم از سود چیزی استفاده می‌کند، باید مالیات آن را نیز بپردازد، گفت: برای مثال برای ایجاد یک مغازه کنار خیابان هزینه‌هایی شده پس باید صاحب مغازه مالیات آن را بپردازد و مالیات این مغازه می‌بایست بیشتر از یک مغازه در کوچه باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دولت برای بزرگ‌تر کردن شهرها موجب افزایش ارزش افزوده یک زمین کشاورزی که ارزش چندانی ندارد، می‌شود، افزود: باید در قوانین مالیاتی این باشد که اگر کسی انتفاعی از چیزی می‌برد که عموم مردم از آن سهم دارند، باید هزینه آن را بپردازد.

وی با اشاره به اینکه باید بدانیم که اگر کاری به عهده کسی است، باید هزینه‌های ایجاد کار نیز به عهده نهاد یا ارگان مجری این کار باشد، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که این امور اصلاح شود و با پیش‌بینی درست، منابع درآمدی برای نهادهای اداره امور محلی اختیارات متناسب بدهیم.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به اینکه جنس نمایندگان انتخاباتی برای مطالبه مردم از شوراها و نمایندگان مجلس یکی است، اضافه کرد: مردم با انتخاب یک شخص انتظار دارند که وی باید چهار سال پاسخگو باشد.

انصاری با بیان اینکه وظیفه دولت و نمایندگان تبیین و تشریح وظایف هر یک از بخش‌ها است، گفت: این تصور که جاده را باید نماینده احداث کند و توسعه را نماینده انجام دهد، تصور درستی نیست.وی تاکید کرد: انجام امور اعلام شده به عهده دولت است و اگر هم اشکالی در این زمینه به وجود آمد، دولت باید پاسخگو باشد نه نماینده مجلس.

استاندار زنجان با بیان اینکه انتظارات مردم از نمایندگان درست نیست، تصریح کرد: در صورت توجیه مردم درباره وظایف نمایندگان و شوراها و دولت کارها نیز بهتر انجام خواهد شد.

انصاری در ادامه با بیان اینکه اگر شخصی در جایگاهی قرار گرفت، باید فرض را بر این بگذارد که تنها یک دوره در آنجاست، گفت: نیم‌نگاهی به دوره‌های بعد انسان را از انجام امور کلی باز می‌دارد.وی ادامه داد: شوراها باید فکر کنند، در همین یک سال فعالیت دارند و در همین مدت زمان یک کار ماندگار انجام دهند.

به گزارش فارس، پیامک دعوت‌نامه، مراسم تجلیل از شوراهای اسلامی به مناسبت روز شورا از طریق سامانه پیامکی استانداری و برای ساعت 8 و 30 دقیقه صبح امروز ارسال شده بود و این در حالی بود که مراسم حداقل با 45 دقیقه تاخیر آغاز و برخی از مسئولان نیز در حین برگزاری مراسم در سالن زیتون جهاد کشاورزی حاضر شدند.

نکته جالب توجه این است که در پیامک دعوت عنوان شده بود که قرار است، مراسم تجلیل از شوراهای اسلامی برگزار شود در حالی که پس از سخنرانی استاندار و در پی نقد وی به تاخیر در برگزاری جلسه و بی‌برنامه‌گی موجود، استاندار زنجان و نماینده ولی فقیه در استان و چند نفر از مسئولان مراسم را ترک کرده و سایرین نیز به دنبال وی مراسم را ترک کردند و مجری جلسه نیز با اعلام اینکه شهردار زنجان نیز از سخنرانی خود انصراف داده است، ختم مراسم را اعلام کرد و در پایان از هیچ یک از شوراهای اسلامی تجلیل نشد. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار