در ایام برگزاری انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بازار ارائه وعده بهره برداری از پروژه پتروشیمی زنجان به یکی از داغترین رویکردهای تبلیغاتی کاندیداهای مجلس بدل شده بود.
کد خبر: ۲۲۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ 03 May 2016

ایام انتخابات و فضای انتخاباتی همراه با آن کم کم در حال رخت بر بستن از زنجان است زیرا در در دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی منتخبان بهارستانی مردم مشخص شدند اما آنچه در ایام این دوره از انتخابات بیش از هر مساله ای توجه مردم و خصوصا نخبگان را به خود معطوف نموده بود مساله استفاده ابزاری از یک پروژه مبهم و بزرگ استان زنجان در تبلیغات انتخاباتی کاندیداها بود.

در واقع پروژه عظیم پتروشیمی زنجان که زمانی به عنوان احیاء کننده اقتصاد استان معرفی شده بود امروز بدلیل عدم دستیابی به نتایج مطلوب و ملموس به ابزاری برای تخریب و تقابل جریانها بدل شده است.

بطور مثال یک جریان سیاسی ضعف های پروژه پتروشیمی زنجان را ناشی از ناتوانی مدیران وابسته و نزدیک به جریان حاکم می داند و یک جریان دیگر نیز سیاستهای دولت قبل را عامل تمام ناکامیهای مدیران این پروژه معرفی می کند!

اما در ایام انتخابات این پروژه بیش از هر زمانی به عنوان ابزاری برای کسب آراء توسط کاندیداها بدل شده بود زیرا بخش عظیمی از مردم زنجان سالهاست که به امید کسب سود و درآمدی به نفع خود و استانشان در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند اما متاسفانه سالها دی پی هم می گزرند بدون اینکه نتیجه مناسبی عاید استان و سرمایه گذاران شود پس بدون شک برای کاندیداهای جویای رای چه ابزاری بهتر از ارائه وعده بهره برداری از پتروشیمی زنجان می توان یافت؟!

متاسفانه نباید از این نکته نیز غفلت کرد که بدلیل نرخ بالای بیکاری در کشور ، سالهاست که صنایع ناسالمی از جمله پتروشیمی و ذوب آهن بدلیل نیاز بالا به نیروی کار مورد اقبال و علاقه مردم هستند لذا سیاستمداران محلی نیز با هدف جلب رضایت و مقبولیت عمومی از حربه ارائه وعده راه اندازی اینگونه صنایع به خوبی به نفع خود بهره برداری نموده اند لذا استان زنجان نیز از این قاعده مستنثی نیست.

البته با توجه به نتایج انتخابات این دوره استان زنجان می توان انتظار داشت که بدلیل سابقه مدیریت صنعتی و اقتصادی برخی از منتخبان در نهایت از وضعیت فعلی صنایع زنجان و بطور خاص پروژه پتروشیمی گره گشایی گردد زیرا بنا بر آمارها از بین 1250 کارخانه موجود در زنجان بیش از 300 کارخانه بطور مطلق تعطیل بوده و 400 واحد نیز با کمتر از ظرفیت خود در حال فعالیت می باشند .

در این رابطه یکی از نمایندگان منتخب استان زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های کارآفرینی صنایع تعطیل شده استان اظهار داشت: واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل مسائلی دارند که اگر کسی بر حل اینها اهتمام ورزیم، سریع‌تر می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

فریدون احمدی با بیان اینکه وجود واحدهایی تولیدی ظرفیت خوبی برای استان است که باید فعال شوند، گفت: اگر این صنایع فعال شوند علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم به صورت غیر مستقیم نیز ایجاد اشتغال انجام می‌شود که در برخی صنایع نیز حتی 7 تا 8 برابر در بیرون از آن واحد تولیدی اشتغال ایجاد می‌شود.

نماینده منتخب مردم زنجان و طارم افزود: اگر ما در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل 5000 شغل ایجاد کنیم، این خود چندین برابر در بیرون از این واحدها از جمله در حمل و نقل، فروش، خدمات و مواد اولیه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

از این رو باید انتظار داشت که در فصل جدید سیاست استان زنجان در صورت پایبندی منتخبان به وعده هایشان از وضعیت بغرنج صنایع استان از جمله پتروشیمی گره گشایی شود اما بایستی تا آن زمان رسانه ها و اصحاب آن با پیگیری و بیان مطالبات مردمی مانع از فراموشی این وعده های داغ انتخاباتی شوند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار