مراکزی که به تبلیغ ماساژ توسط خانم به آقا و یا بالعکس می کنند نگران کننده به نظر می رسد.
کد خبر: ۲۲۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 11 May 2016
مدتی است که در آگهی های تبلیغاتی فضای مجازی، سایت ها و آگهی هایی که به صورت دستی پخش شده و یا به منازل انداخته می شود و حتی برخی سایت های پزشکان و مراکزی که عنوان می کنند زیر نظر موسساتی همچون فنی حرفه ای و وزارت علوم و … هستند موضوع ماساژ به عنوان یک آموزش و درمان مطرح می شود و عده ای از این راه پول زیادی به جیب می زنند.جدای از این‌که کاربرد ماساژ دردرمان برخی از عارضه ها توسط محققین ثابت شده ولی آیا واقعاً این مراکز به شیوه علمی از این فن استفاده می‌کنند ؟ و آیا فقط به خاطر درمان افراد است و یا موضوعات دیگری هم وارد این ماجرا شده است و یا حتی این موضوع پوششی است بر پشت پرده کارهایی که با این نام صورت می گیرد؟

با یک جستجو در گوگل و ذکر ماساژ و سرچ آن می توانید با انواع مراکزی که از درمان و اموزش در این زمینه فعالیت می کنند را پیدا کنید . اما آیا همه انها مجوز دارند . البته برخی عنوان می کنند که در سایت ساماندهی ارشاد ثبت شده اند و اینگونه خود را قانونی عنوان می کنند و برخی هم خود را زیر نظر موسساتی چون فنی حرفه ای و وزارت علوم و … عنوان می کنند که باید نهادهای ذیربط نظر خود را اعلام کنند.

در اینجا نکته ای وجود دارد و ان این است که آموزش ماساژ درمانی ، ماساژ صورت، ماساژ لاغری، ماساژ چاقی، ماساژ رویال تایلندی، ماساژ سوئدی، ماساژ چینی، ماساژ نوزادان، ریلکسیشن ، ماسا‍ژ شیر و عسل ، ماساژ سنگ داغ، ماساژ اورینتال، ماساژ کره گیاهی، ماساژ روغن آروماتراپی، لیفت سینه و… دهها اسم و عنوان عجیب و دهن پر کن دیگر، در این سایت ها و وبلاگها و همچنین آگهی های تبلیغاتی حتی نشریات منتشر می شوند و این در حالی است که گویا در حال حاضر هیچ نظارتی بر روی این مراکز صورت نمی گیرد و مرجع مشخصی برای بررسی و تایید صلاحیت این مراکز در کشور وجود ندارد.به نظر می رسد گواهینامه ها و مجوزهای معتبر و استانداردی نیز برای فعالیت های این مراکز وجود ندارد.

در این زمینه دکتر سجاد رضوی مدیرکل اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت ، با تاکید بر این که مراکزی که تحت عنوان ماساژدرمانی فعالیت می‌کنند مجوزی از وزارت بهداشت ندارند، گفت: این مراکز هیچ‌گونه مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.وی با اشاره به ارائه خدمات ماساژ در برخی هتل‌ها، سالن‌های ورزشی و حتی مراکز زیبایی با عنوان "ریلکسیشن”، تاکید کرد: هرگونه انتشار آگهی‌های تبلیغاتی که مداخله درمانی از طریق ماساژ را نشان دهد و ادعای هر مؤسسه‌ای در این زمینه خلاف قانون بوده و مورد تایید نیست.

مدیرکل اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت خاطرنشان می کند که وزارت بهداشت برای ارائه این گونه خدمات تنها برای مراکز فیزیوتراپی مجوز صادر می‌کند.

در تبلیغاتی که در این سایت ها ذکر می شود محیط آرام و گرم و صمیمی از جمله نکاتی است که قابل تامل نیز هست!



ماساژ در منزل توسط اقا به خانم یا خانم به آقا

اما معضل اصلی و نکته مهم این ماجرا این است که ماساژ در منزل، یکی از تبلیغات رایج در آگهی های اینترنتی و مجلات خانوادگی ، بهداشتی و فعال در حوزه سلامت شده است.مهم تر از ان نوع تبلیغ و به کار بردن جملاتی چون "ماساژ توسط خانم چینی یا تایلندی در تهران”، "ماساژ در منزل شما توسط ماساژور آقا یا خانم برای هر نقطه از اعضای بدن”، ” ماساژ در منزل توسط جوان شاد و پرانرژی ۲۷ ساله” و امثال آن که در این آگهی ها هیچ تاکیدی بر روی تخصص و دانش ماساژور نشده و بر جاذبه های جنسیتی تاکید شده است.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران نیز با ابراز تاسف از انتشار تبلیغات فریب‌دهنده و ناآگاهی مردم نسبت به آن می‌گوید: چنین تبلیغاتی که عمدتا مربوط به مراکز غیرمعتبر ماساژدرمانی است، سبب شده تا برای پیشگیری از اغفال عوام و سودجویی این مراکز، حتی در محافل علمی ‌نیز دفاع از ماساژدرمانی با چالش روبه‌رو شود



سوء استفاده از بانوان به بهانه ماساژ

اما در این فرآیند عده زیادی شاید بخواهند استفاده مثبت یا منفی بکنند حال اینکه یک تلفن شارژی و یا یک آدرس ایمیل تنها کانال ارتباط با افرادی است که به عنوان متخصصین ماساژ در منزل خود را معرفی می کنند و این در حالی است که این افراد هیچ مدرک معتبر و یا مجوزی ندارند و با این روش می توانند براحتی از بانوان استفاده سوء نمایند به نحوی که سرهنگ اسماعیلی رئیس پلیس فتا استان کرمان در این رابطه از دستگیری فردی خبر می دهد و می گوید که این فرد به بهانه ماساژ و تبلیغاتی که در شبکه های اجتماعی منتشر نموده بود، از بانوان سوء استفاده می کرد.

هیچ مرکزی از وزارت بهداشت مجوز فعالیت در زمینه ماساژ درمانی نگرفته

البته قبلا ً امامی رضوی که معاون درمان وزارت بهداشت بود در این زمینه اعلام کرده بود : تاکنون هیچ مرکزی از وزارت بهداشت مجوز فعالیت در زمینه ماساژ درمانی نگرفته و هر گونه تبلیغات در این زمینه از طریق نشریات و پیامک غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

ماساژ تایلندی بوسیله مرد و زن

یکی از کسانی که خدمات ماساژ را دریافت می کند در این باره می‌گوید؛ مهم نیست که چه مرکزی خدمات ماساژ را ارائه کند مهم این که حتما تایلندی باشد.

ماساژ تایلندی در واقع به "یوگا برای افراد تنبل” تشبیه شده که در آن تمام عضلات بدن کشیده و مفاصل نیز باز و بسته می‌شوند.این ماساژ باید از کف پا شروع و کم کم به قسمت های بالایی هدایت شود و برای کسانی مناسب که فعالیت بدنی کمی دارند.

زن جوانی که مسوول یکی از این مراکز است، درباره این نوع ماساژ توضیح می دهد:ماساژ تایلندی نیازی به زور و قدرت بدنی ندارد و در واقع نوعی تکنیک است. تکنیک کار با نقاط حساس بدن که در نهایت به آرامش فرد منتهی می‌شود.هزینه ماساژ کل بدن ۵۰ هزار تومان است که یک ساعت طول می کشد. البته ماساژ صورت، هزینه متفاوتی دارد. چون پنج مرحله است و ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و هزینه آن هم ۵۵ هزار تومان است.بیشتر مراکز تخصصی ماساژ از ارائه خدمات توسط ماساژور مرد برای خانم‌ها خودداری می کنند اما مراکزی هستند که بدون هیچ محدودیتی قصدشان تنها رضایت مشتریان است! مسوول یکی از این مراکز با خونسردی می‌گوید: اگر خانمی ماساژور مرد بخواهد از نظر ما مشکلی ندارد. در این مرکز خدمات ماساژ برای خانم‌ها توسط آقایان انجام می‌شود اما ماساژور خانم برای آقایان نداریم!

به هر حال با وجود این مسائل به نظر می رسد وجود یک نظارت سیستمی برای ارائه مجوز و برخورد با مراکزی که اقدام به ارائه خدمات اینچنینی می کنند ضروری است و هر چه زودتر باید برای رسیدگی به این موضوع که رفته رفته به یک معضل در جامعه خواهد شد اقدام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار