تابناک زنجان گزارش می دهد;
جریان بادی که این ریزگردها را در سطح کشور جابجا می کند در شمال غربی خاورمیانه شکل می‌گیرد و تا خلیج فارس و رسیدن به سطح آب‌های آزاد پیش می‌رود و بازه زمانی فعالیت آن از خرداد تا شهریور است.
کد خبر: ۲۴۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶ 08 June 2016
چند سالی است که پدیده طوفان گرد و عبار به یک از معظلات آب و هوایی کشور بدل شده است و بنا بر مطالعات مراکز معتبر علمی در داخل و خارج کشور منشأ اصلی ریزگرد، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد شُمال (به ایران می‌آید.

متاسفانه دلیل اصلی خشک شدن زمین‌های عراق، آبگیری سدهایی چون سد آتاترک در کشور ترکیه است زیرا آب رودخانه‌های دجله و فرات به واسطه سد سازیهای کشور ترکیه به شدت کم شده و از این رو زمینه از دست رفتن رطوبت دشت بین‌النهرین فراهم شده است که در نتیجه آن مهمترین بستر تولید گرد و غبار در کشور عراق شکل گرفته است.

البته باید توجه داشت که در کنار عدم پای‌بندی ترکیه به معاهدات بین‌المللی و تسلط این کشور بر دجله و فرات به تنهایی موجب شکل گیری پدیدهٔ ریزگرد در خاورمیانه نشده است و در این زمینه بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب و یکسونگرانه بر منابع آبی کشور باعث شده تا امروز ۹۰ درصد تالاب‌های خود را از دست بدهیم.

جریان بادی که این ریزگردها را در سطح کشور جابجا می کند در شمال غربی خاورمیانه شکل می‌گیرد و تا خلیج فارس و رسیدن به سطح آب‌های آزاد پیش می‌رود و بازه زمانی فعالیت آن از خرداد تا شهریور است.

در گذشته سه کشور ایران، عراق و عربستان به طور مشترک با مالچ پاشی زمین های سر منشاء گرد و غبار از وقوع آن در منطقه جلوگیری می کردند اما وقوع جنگ عراق و شعله ور شدن اختلافات مذهبی و سیاسی موجب فراموشی این کار، و در نتیجه افزایش توفان‌های غبار در خوزستان و سرانجام تقریباً در همهٔ ایران شد.
 
بنا بر آمارهای موجود و در مقایسه با ۳۰ سال گذشته و در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ در کشور ایران طوفانهای زیادی رخ داده است که در نوع خود قابل توجه است.
 
 
اما مساله مهم اینجاست که این گردو عبارها می تواند تاثیر مرگ آور بر سلامتی انسان داشته باشد بطوری که بر اساس اعلام کارشناسان بهداشت و درمان و محیط ‌زیست ذرات ریز موجود در گرد و غبار می‌توانند به اعماق و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند و در افرادی که سابقه بیماری تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی جدی را ایجاد کنند.
 
تحریک چشم‌ها و راه‌های فوقانی هوایی از شایعترین نشانه های در معرض ریزگردها قرارگرفتن هستند و معمولا افرادی همچون نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی در مواجه با این شرایط جوی بیشتر در معرض خطر جدی قرار دارند که ممکن است قرار گرفتن در معرض گرد و غبار برای مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کرده و یا حتی منجر به مرگ و یا کاهش طول عمر شود.
 
لذا تابناک زنجان به شما مخاطبین عزیز توصیه می کند تا در زمانی‌که شاهد بروز پدیده ریزگردها هستید در حد امکان از فعالیت‌های غیرضروری در خارج از منزل اجتناب نمایید و همچنین از انجام ورزش‌های سنگین نیز خودداری نمایید و بسته نگاه داشتن درب و پنجره منزل و محیط کار و استفاده از سیستم تهویه مطبوع و همچنین استفاده از ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا از طول عمر خود حفاظت نمایید تا شاید در آینده دولت مردان فرصتی برای رفع این مشکل بیابند!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار