تابناک زنجان;
آیا می دانید دلیل اصلی از بین رفتن آسفالت ها استفاده از نمک برای جلوگیری از یخزدگی سطح جاده است که به ناچار در زمستانها انجام می گیرد در حالی که می توان با تکنولوژی نانو راه حلی ها بصرفه ای را طراحی نمود.
کد خبر: ۳۶۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷ 15 January 2017
امروزه راه ها و جاده های به عنوان یکی از زیربناهای توسعه شناخته می شوند و هر چه راههای ارتباطی بیشتر و بهتر باشند خواهی نخواهی رونق اقتصادی و اجتماعی در شهرها و روستاها اطراف آن جاده ها افزایش می یابد.
استان زنجان به عنوان یک استان که تاریخی دارای تعداد زیادی روستا است که 4200 کیلومتر راه روستایی که بخش زیادی از آنها آسفالت ریزی شده است اما بدلیل اقلیم خاص و سرد استان کیفیت این جاده ها به سرعت پایین می آید و آسفالت آنها از نیز از بین می رود.

دلیل اصلی از بین رفتن آسفالت ها استفاده از نمک برای جلوگیری از یخزدگی سطح جاده عنوان است که به ناچار در زمستانها انجام می گیرد.

در این رابطه معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان زنجان در گفتگو با «همشهری» می‌گوید: پس از این‌که اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل شد وظایف راهداری که پیش از این بر عهده راه و شهرسازی بود به این اداره انتقال پیدا کرد، اما با این تفاوت که همچنان وظیفه احداث و ساخت راه‌ها برعهده راه و شهرسازی و نگهداری از آن مانند آسفالت ریزی، ترمیم، نصب علائم و رفع نقاط حادثه خیز راه‌های روستایی برعهده اداره راهداری است.پ

وی با اشاره به سردسیر بودن زنجان اظهار می‌کند: عمر آسفالت بستگی زیادی به شرایط آب وهوایی منطقه دارد. برای مثال در حالی که عمر آسفالت‌ در طارم 15 تا 20 سال است در مناطق سردسیر استان به دلیل نمک پاشی درجاده‌ها ماندگاری کمتری دارد. بنا بر این روکش آسفالت درکمتر از 10 سال برای راه‌های اصلی و فرعی انجام می‌شود.

البته وی دلیل عدم بازسازی سریع جاده ها را کمبود اعتبارات لازم عنوان می کند و ادامه می دهد: برای آسفالت راه روستایی اعتبارچندانی در نظرگرفته نمی‌شود و از سوی مرکزتنها برای راه‌های فرعی اعتباری تخصیص داده می‌شود که ازهمین اعتبارات برای بهسازی راه‌های روستایی استفاده می‌کنیم. امسال نیزدرصد بالایی ازاعتبارات راه‌های فرعی را صرف راه‌های روستایی کردیم.

با توجه به این اظهارات باید نهادهای متولی مانند وزارت راه و شهرسازی در مراکز پژوهشی خودبه دنبال راه حلی برای عبور از آسفالت مبتنی بر قیر باشند که در این حوزه تجربیات جهانی ارزنده ای وجود دارد که یکی از آنها استفاده از تکنولوژی نانو برای ضد یخ نمودن جاده ها اشاره کرد.

در پایان باید دید که دولت برای حفظ و نگهداری جاده های روستایی چه تدبیری خواهد اندیشید و آیا راههای روستایی به حال خود رها خواهند شد یا خیر!

- با تابناک زنجان همراه باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار