حسین زیاری
یکی از چالش‌برانگیزترین بحث ماه‌های اخیر در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، فضای مجازی و نحوه دسترسی به آن توسط مردم بوده است؛ عده‌ای این فضای جدید را ویرانگر و مخالف ارزش‌ها می‌دانند و در مقابل، عده‌ای دیگر سخت به آزادی در دسترسی به آن اعتقاد دارند.
کد خبر: ۴۳۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱ 05 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، بحث به‌ظاهر ساده فضای مجازی،آن‌قدر از اهمیت بالایی برخوردار است که به محل مناقشه در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بدل شود تا جایی که روحانی یکی از دستاوردهای دولت را همسویی با مردم و مبارزه با محدود و فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی می‌داند؛ اما واقعیت ماجرا چیزی فراتر از تحلیل‌های سرسری و روزمره است و پرداختن به این موضوع به‌ظاهر ساده نیاز به نگاهی عمیق و جدی به مسأله دارد.

پرواضح است که بسیاری از مراودات و تعاملات انسان‌ها ناشی از اقتصاد و به‌تبع آن محیط کار آن‌هاست؛ این اثرات آن‌قدر شدید و گسترده است که هر تغییری در آن می‌تواند منجر به تغییرات عمیقی در جامعه و فرهنگ غالب شود و در تمام سطوح زندگی شخصی و اجتماعی افراد اثر بگذارد.

با فراگیر شدن اینترنت در گام اول و پیدایش شبکه‌های مجازی و انتقال آن‌ها به موبایل‌ها در قدم‌های بعدی، تغییر بزرگی در فضای کسب و کار در حال به وقوع پیوستن است؛ دیگر اشکال جدیدی از مشاغل به وجود آمده است و باید تفکر قدیمی که افراد برای کار کردن در اداره یا کارخانه زیر یک سقف جمع شوند را کنار گذاشت. اکنون دیگر با ازدحام افراد در شبکه‌های مجازی مواجه‌ایم و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی، این تمرکززدایی از محیط واقعی کار هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

اگرچه نمی‌توان مشکلات انتقال کار از کارخانه‌ها و ادارات به فضای مجازی، نظیر نیاز به تماس چهره به چهره، ایجاد انگیزش شغلی، مدیریت نیروی کار و ... را نادیده گرفت، اما باید قبول کنیم که در حال گذر به سمت تحولی بزرگ هستیم؛ تحولی که گریزی جز سازگاری با آن نداریم.

برخلاف جریانی که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به‌سان شیطانی که توسط امپریالیسم برای نابودی همه‌ چیز از خانواده گرفته تا روابط پدر و فرزند، افزایش طلاق، کاهش ازدواج، رواج خشونت، رشد اعتیاد و ... معرفی می‌کند و هیچ‌ کدام از آسیب‌های اجتماعی را نتیجه ضعف مدیریت در کشور نمی‌داند، گذر از محیط سنتی کسب و کار به فضای نوین اثرات بزرگ و غیرقابل‌ انکاری دارد که از منظرها و ابعاد مختلف قابل‌ بررسی است.

یکی از معضلات لاینحل در کشور که هیچ‌گاه راه‌حل درست و منطقی برای آن پیدا نشده، بحث آلودگی هواست؛ اگرچه منابع مختلفی در این موضوع نقش دارند اما نمی‌توان از رفت و آمدهای هر روزه کارکنان شرکت‌ها، ادارات و کارخانه‌ها و سوزاندن میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل به‌سادگی چشم پوشید که علاوه بر هزینه‌های گزافی که به‌طور غیرمستقیم بر محصول یا خدمت تولیدشده می‌گذارد و همچنین به عامل بسیاری از مرگ و میرها تبدیل شده است، اثرات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری را به همراه دارد که با گسترش فضای مجازی و تمرکززدایی از محیط کار تا حد زیادی رفع خواهد شد.

از طرفی، یکی دیگر از مشکلات بدون راه حل بعد از انقلاب، مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک و متوسط به کلان‌شهرها بوده و هست که دلیل اصلی آن را می‌توان به دست آوردن شغلی بهتر دانست؛ تمرکززدایی از محیط کار در اثر رواج شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به حل این مشکل نیز بینجامد و درنتیجه حس تعلق به جامعه محلی و مشارکت بیشتر مردم در حل مسائل و معضلات شهری و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

از طرفی مسأله بیکاری و ایجاد شغل به‌عنوان یکی از انتظارات دائمی مردم از حاکمیت و یکی از دغدغه‌های همیشگی مسؤولان دولتی نیز با ایجاد چنین فضایی قابل رفع و حل خواهد شد؛ حالا هر کسی که به اینترنت و چنین شبکه‌هایی دسترسی دارد، درواقع برای خود دفتر کاری دست و پا کرده است و می‌تواند محصولات و خدمات خود را بدون واسطه به مشتریان عرضه کند.

حتی برخلاف تصور رایج، گسترش شبکه‌های اجتماعی و درنتیجه رشد و بروزرسانی فضای کار در منزل می‌تواند افزایش ساعت‌های تماس بین اعضای خانواده را به همراه داشته باشد و به‌تبع آن به تحکیم بنیان خانواده کمک شایانی کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار