گروه اجتماعی: رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شورا بارها اعلام کرده، میراث، آرامگاه سعدی و حافظ را به شهرداری بسپارد یا به صورت هیئت امنایی با حضور نمایندگان شورا و شهرداری اداره كنند تا بتوان آن‌ها را از وضع ناراحت کننده فعلی بیرون آورد که پاسخی شنیده نشد.
کد خبر: ۴۷۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 02 August 2017
تابناک فارس به نقل از ایکنا: محمدرضا هاجری، رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور دویست و بیست و سومین جلسه علنی این شورا گفت: به دنبال اعتراض به انتقال موزه پارس، پاسخ میراث فرهنگی فارس به اینجانب با تیتر «شورای شهر شیراز، پاسخگوی اجرایی نشدن تفاهم‌نامه ما با شهرداری باشد»، در رسانه‌ها درج شده که نشان دهنده فرار از پاسخ‌گویی و فرافکنی را به دنبال دارد.
وی افزود: لازم است به منظور انعکاس واقعیت و تنویر افکار عمومی، موضوع کالبد شکافی شده تا شاهد احساس مسئولیت بیشتر عزیزان باشیم.

هاجری ادامه داد: به دنبال طرح موضوع انتقال اشیاء موزه پارس که در رسانه‌ها و فضای مجازی انعکاس گسترده داشته و روزنامه افسانه مورخه چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۹۵ در صفحه اول با چاپ عکس موزه پارس، نوشته: «میراث فرهنگی فارس توان نگه‌داری از آثار تاریخی موزه پارس را ندارد» و گزارش روزنامه ایران مورخه ۸ مردادماه ۹۶ با تیتر «موزه پارس در غم آسیب دهر» و دریافت چندین اعتراض مکتوب به این جابجایی در شورا توسط فعالان حوزه گردشگری و پیام‌های مرکز ۱۳۷ شهرداری و شورا، در نطق پیش از دستور خود بیان كردم، اگر میراث فرهنگی، توان نگه‌داری ندارد، شهرداری آمادگی دارد با تحویل موزه پارس آن را منطبق با استانداردهای جهانی نگه‌داری كند. 
رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: مسئولان میراث فرهنگی را رسماً و کتباً برای حضور در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا دعوت که اجابت نکرده حتی حاضر به اعزام نماینده هم به کمیسیون فرهنگی – اجتماعی نشدند.

وی افزود: کالبد شکافی این خبر همراه با توجه به درخواست و مطالبات و توقعات مردم جهت بررسی این انتقال و تصمیم در راستای وظایف ذاتی شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز بوده، البته میراث فرهنگی این خبر را کذب دانسته که ای کاش یک هفته قبل از آن که خبر انعکاس رسمی در رسانه‌ها پیدا کند، تکذیب می‌کردند نه در زمان عقب‌نشینی به دنبال اعتراضات مردم در به تعطیلی کشاندن موزه ۸۰ ساله شیراز.

هاجری گفت: در پاسخ فرافکنانه عزیزان میراث آمده است: شورا باید پاسخگوی اجرایی نشدن تفاهمنامه تحویل ۲۷ خانه تاریخی باشند!؟ حقیقت این است که میراث قصد داشت ۲۷ منزل مخروبه را با حفظ مالکیت خود در اختیار شهرداری قرار دهد تا شهرداری با هزینه ده‌ها میلیارد تومانی آن‌ها را بازسازی و تبدیل به مراکز گردشگری از قبیل اقامتگاه، رستوران، صنایع دستی و... كنند، علی‌رغم اینکه تفاهم‌نامه اولیه تنظیم شده بود، طی بازدید عده‌ای از اعضای شورا و شهرداری از جمله اینجانب، اکثریت اعضای شورا اینکار را به صلاح شهر ندانسته و اعلام کردند، بهتر است خود میراث با بودجه‌های ملی وارد احیا و نوسازی شود و درآمدهای مربوطه را برای خود نگه‌داری و شهرداری طرح مصوب شیراز قدیم را با مالکیت شهرداری و ده‌ها میلیارد تومان بودجه مصوب در دستور کار قرار دهد تا بستر جدید گردشگری در بافت تاریخی ایجاد شود.

وی تأكید كرد كه مصلحت و منافع شهر اقتضا می‌کند که شهرداری در اجرای طرح بازسازی شیراز قدیم وارد شود و میراث به وظیفه ذاتی خود در احیا و نوسازی منازل فوق‌الذکر بپردازد. معامله نکردن بر سر منافع و مصلحت شهر، افتخار شورا و شهرداری است نه ابزار شماتت و جابجایی جای مدعی‌العموم فرهنگی شهر!؟

هاجری یادآور شد كه شورای شهر قصد داشت، سازمان زیارت و گردشگری را به منظور اصلاح ناتوانی و ناکار آمدی موجود ایجاد کند که به بهانه حاکمیتی بودن میراث نگذاشتند.

وی همچنین به مشكلات آرامگاه‌های حافظ و سعدی اشاره كرد و گفت: شورا بارها اعلام کرده، میراث، آرامگاه سعدی و حافظ را به شهرداری بسپارد یا به صورت هیئت امنایی با حضور نمایندگان شورا و شهرداری اداره كنند تا بتوان آن‌ها را از وضع ناراحت کننده فعلی بیرون آورد که پاسخی شنیده نشد؛ جنب آرامگاه حافظ و پشت آرامگاه سعدی نزدیک به ۱۰ سال گودبرداری شده برای اجرای پروژه که همچنان راکد مانده در حالی که اگر مدیریت آن‌ها به شهرداری سپرده می‌شد تاکنون به بهره‌برداری رسیده بود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شهرداری جلو آرامگاه حافظ را سنگ فرش كرده اما میراث برای پارکینگ مورد نیاز آرامگاه حافظ و سعدی تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده و اگر حمایت شهرداری نبود، میراث به تعطیلی کشانده شده بود.
وی اضافه كرد: شهرداری دو برابر محوطه آرامگاه سعدی قبل از انقلاب را با تملک منازل تبدیل به فضای سبز فرح بخشی كرده و ماهیانه ۵۰ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری آن هزینه می‌کند و تاکنون برای قنات سعدی و حوض ماهی آرامگاه سعدی ۴۵۰ میلیون تومان هزینه تا با کف شکنی آب را بازگرداند.

هاجری با تأكید بر اینكه میراث به مردم شهر پاسخ دهد تاکنون در این عرصه چه کاری انجام داده است؟ گفت: شهرداری میلیاردها تومان هزینه می‌کند تا آب رکنی احیا و تبدیل به فضای گردشگری مناسب شود، میراث نه تنها مشارکت نکرده بلکه اندک هزینه‌هایی که در آنجا در سال‌های قبل شده بود را می‌خواهد از شهرداری پس بگیرد.

رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز همچنین به مرمت دروازه قرآن نیز اشاره كرد و گفت: شهرداری صدها میلیون تومان برای مرمت دروازه قرآن هزینه می‌کند و قرار بود در مدرسه خان، محل تحصیل و اقامت ملاصدرا توسط شهرداری، میراث و اوقاف احیا و بازسازی شود، میراث به مردم پاسخ دهد در این رابطه چه اقدامی انجام داده است؟

وی گفت: اگر میراث به دنبال صیانت از میراث معنوی و تاریخی شهر بوده، چرا اجازه داد اطراف مدرسه تاریخی خان تبدیل به مجتمع تجاری برای طلا فروشان شود حتی منزل و کوچه شهید محراب آیت‌الله دستغیب که میراث معنوی شهر بوده با خاک یکسان و جایش مجتمع ‌سازی شود؟ آیا میراث به وظیفه خود در این عرصه عمل کرده است؟

هاجری گفت: عزیزان میراث در پاسخ نوشته‌اند: آیا حقیقتاً کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز دغدغه داشتن موزه ای استاندارد در این شهر را دارد و اگر چنین است آیا جناب آقای هاجری از دو بنای تاریخی تغییر کاربری داده شده در باغ جهان نما و باغ دلگشا به موزه‌ای که متأسفانه به مزایده برای بخش خصوصی گذاشته شده است و عدم حمایت از مجموعه داران آن موزه برای نور پردازی و ویترین آرایی و نصب تهویه مناسب اطلاع دارند!؟
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: بله اطلاع دارم، باغ دلگشا و باغ جهان نما متعلق به شهرداری است و مدیریت آنها طبق قانون ابلاغ وزارت کشور به سازمان سیما و منظر و فضای سبز شیراز سپرده شده و مهندس معصومی ریاست سازمان در پی گفت‌وگوی حضوری با توجه به رانت خواری‌های موجود به دنبال احیای مناسب هر دو عمارت بوده، بهتر است رسانه‌ها موضوع را پیگیری تا مردم بدانند، عن‌قریب به وضع موجود در امارت‌های این دو باغ پایان داده می‌شود تا کاربرد اصلی و مناسب آن به صورت برجسته عرضه شود.

وی اضافه كرد:‌همچنین عزیزان میراث نوشته‌اند آقایانی که مدعی حفاظت از موزه پارس هستند چرا در طی این سال‌ها تلاشی برای تخصیص بودجه برای احداث موزه‌ای استاندارد در شهر شیراز نكرده‌اند؟! قانون مصوب کشور و ابلاغیه رسمی وزارت کشور کمک مالی به ادارات و سازمان‌های دولتی را منع کرده است، آیا می‌توانستیم برخلاف قانون برای ساخت موزه میراث فرهنگی و گردشگری ردیف بودجه مشخص ‌کنیم؟
هاجری با بیان اینكه در طول چهار سال گذشته هیچ درخواستی از میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر نیاز به ساخت موزه و حتی بودجه به شورا و شهرداری نیامده است، گفت: اگر میراث مجوز ساخت و مدیریت موزه شهر را به شهرداری واگذار كند، شهرداری می‌تواند ورود پیدا کند.

وی با تصریح اینكه مسئله ساخت تالار شهر و ورزشگاه پارس به شرط مالکیت و مدیریت شهرداری را پیشنهاد داده که پاسخی شنیده نشد، گفت: شهرداری نمی‌تواند ام‌المخارج سازمان‌های دولتی باشد اما می‌تواند با دریافت مدیریت و مالکیت ورود پیدا كند.

رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در حوزه ایجاد زیر ساخت‌ها و اصلاح آئین‌نامه‌های مربوط به حوزه گردشگری و زیارت، شورا و شهرداری ده‌ها برابر میراث فرهنگی گام برداشته است حتی برای توسعه توریسم درمانی، عوارض ساخت و ساز هتل و اقامتگاه‌ها و مهمانپذیرها، سفره خانه‌های سنتی و... از ساخت منزل مسکونی ارزان‌تر است، حتی در حوزه باغات با حفظ فضای سبز به تکمیل زیر ساخت‌های حوزه گردشگری و زیارت خوب وارد شده‌ایم.

وی ادامه داد: در گود عربان علی‌رغم چند بنای میراثی مانند مسجد نصیر الملک، نارنجستان قوام و...، میراث در امر ساخت یک پارکینگ برای اماکن میراثی خود ورود پیدا نکرده و شهرداری میلیاردها تومان برای تهیه پارکینگ هزینه كرده است.

هاجری با تأكید بر اینكه بدون شک تعامل، همکاری مشترک و همدلی حول محور منافع و مصلحت شهر باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تاکنون ده‌ها خانواده سرشناس شهر با اعتراض به میراث فرهنگی به شورا آمده، می‌گویند میراث منازل تاریخی ما را ثبت، جلو درب منزل تابلو زده و مالکیت ما را نقض كرده و نه آن‌ها را می‌خرند و نه اجازه بازسازی و نوسازی می‌دهند لذا آن‌ها هم مجبور شده این منازل را به افاغنه اجاره و در جای دیگر شهر اقامت کنند چون معبر مناسب نداشته و گازکشی نشده است؟ این‌ها و ده‌ها نمونه دیگر نشان از ناتوانی و ناکارآمدی و نیاز به خانه تکانی اساسی در میراث فرهنگی و گردشگری دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان ابراز امیدواری كرد كه با ایجاد مدیریت واحد شهری شاهد اینگونه ناهنجاری‌ها و سوء مدیریت شهری نباشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار