عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز:
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی شامل ضایعات می‌شود، گفت: حدود ۳.۹ میلیارد متر مکعب آب صرف ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود به عنوان مثال با دور ریختن یک بشقاب برنج، حدود ۷۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود.
کد خبر: ۵۵۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 24 January 2018

به گزارش تابناک تبریز، محمد مسافری در نشست تخصصی آینده‌نگاری آب با رویکرد سلامت، با اشاره به اینکه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی شامل ضایعات می‌شود، اظهار داشت: حدود ۳.۹ میلیارد متر مکعب آب صرف ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود به عنوان مثال با دور ریختن یک بشقاب برنج، حدود ۷۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث سلامت متاثر از عوامل مختلف بوده و وزارت بهداشت تنها مسوول سلامت کشور نیست، گفت: تصمیمات قانون‌گذاران کشور در بحث سلامت جامعه موثر است و هر تصمیم و سیاست‌گذاری باید با در نظر گرفتن سلامت جامعه باشد.

مسافری افزود: میزان مصرف آب در کشور به دلیل عدم مدیریت میزان مصارف و تقاضا افزایش یافته که حفر چاه و ایجاد سد نیز هم سو با این تقاضاها بی‌تاثیر نبوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با شوری منابع آبی در کشور مواجه هستیم و زمانی که محیط زیست منطقه‌ای تغییر می‌کند، جمعیت آن مناطق دچار آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از مهاجرت و بیماری‌های مختلف می‌شوند.

مسافری با بیان اینکه از سال ۵۵ تا ۹۰ روند جمعیتی کشور افزایش یافته است، اظهار کرد: میزان رشد جمعیت در آذربایجان‌شرقی از ۵.۱۱ درصد به ۱۴.۹ درصد رسیده است که براساس این آمار منطقه شمال‌غرب کشور با کاهش سهم جمعیتی مواجه بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به روند نزولی تغییرات آبی در کشور، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر کشور دارای حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین بوده و این در حالی است که نیاز به آب شرب در کشور حدود 8 میلیارد متر مکعب برآورد شده که اگر به‌طور صحیح مدیریت کنیم، بحران کم آبی در کشور حل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوضه‌ دریاچه‌ ارومیه افزایش جمعیت عامل اصلی بحران کم آبی نیست، یادآور شد: نحوه‌ صحیح مدیریت آب، جهت کنترل بحران آبی در کشور حائز اهمیت است.

مسافری ادامه داد: اگر می‌خواهیم در آینده مدیریت آب را به صورت صحیح اجرا کنیم، باید آموزش‌های کافی به مردم ارائه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :