کد خبر: ۷۴۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 22 May 2019

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ابهر گفت: سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال قربانی بیماری فشارخون می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، کوروش شعبانی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افرادی که دارای فشارخون هستند از بیماری خود خبر ندارند، اظهار کرد: ۴۵ درصد شهروندان ساکن در مناطق شهری و ۶۰ درصد روستائیان ابهری از بیماری فشارخون خود باخبر هستند که علت بالا بودن این آمار در مناطق روستایی تعامل نزدیک روستائیان با خانه‌های بهداشت و بهورزان است.

 

وی با اشاره به اینکه بی‌خبر بودن افراد از فشارخون خود عوامل و دلایل متعددی دارد، تصریح کرد: یکی از این عوامل بی‌توجهی پزشکان نسبت به اطلاع‌رسانی از این بیماری و دیگری نیز جدی نگرفتن فشارخون توسط خود شخص است.

 

شعبانی با بیان اینکه اگر فشارخون کنترل شود ۲۵ درصد سکته‌های قلبی و مغزی قابل پیشگیری است، اظهار کرد: سالانه ۳۳ هزار نفر از افراد زیر ۵۵ سال در ایران به علت فشارخون جان خود را دست می‌دهند.

 

این مسئول با بیان اینکه تنظیم فشارخون دو میلیون سال از کیفیت زندگی می‌کاهد، بیان کرد: بیماری فشارخون در عرض ۲۵ سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافته که دلیل اصلی آن نیز تغییر سبک زندگی مردم است.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ابهر با اشاره به مهم‌ترین عوامل فشارخون، یادآور شد: از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به بالا بودن مصرف نمک، بی‌تحرکی، چربی خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و سبک زندگی غلط اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه در کشور ما نان ۵ درصد، روغن ۲۰ درصد و قند و شکر ۳۸ درصد بیش از استاندارد مصرف می‌شود، ادامه داد: این امر در حالی است که حبوبات، میوه، سبزیجات و لبنیات کمتر از استاندارد، مورد استفاده ایرانیان قرار می‌گیرد.

 

شعبانی با اشاره به اینکه تنها ۱۲ درصد ایرانیان نمک مطلوب استفاده می‌کنند، بیان کرد: ۸۰ درصد نمک‌ها غیراستاندارد است که اغلب با عنوان نام نمک دریا مصرف می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۹ میلیون ایرانی یعنی یک‌سوم جامعه ما اضافه وزن و چاقی دارند، تصریح کرد: ۸۰ درصد ایرانی‌ها تحرک بدنی ندارند که این امر نیز به نوبه خود استارت اضافه وزن را می‌زند.

 

شعبانی با اشاره به تمایل ایرانیان به مصرف نوشابه‌های گازدار، تصریح کرد: ایرانی‌ها سالانه ۴۲ لیتر به ازای هر نفر مصرف نوشابه دارند.

 

این مسئول با اشاره به اجرای طرح ملی فشارخون، اظهار کرد: این طرح از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر عملیاتی خواهد شد که در همین راستا ۳۰ تیم آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه فشارخون همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های مزمن در این طرح اندازه‌گیری خواهد شد، گفت: ۸۵ هزار نفر در شهرستان ابهر بالای ۳۰ سال سن دارند.

 

شعبانی از انتخاب ابهر به عنوان یکی از شش شهر پایلوت کشور برای اجرای طرح سراج خبر داد و گفت: از طریق طرح سراج با کمک یک روان‌شناس، روان‌پزشک و مددکار اقدام به بررسی و شناخت بیماران مزمن روانی خواهد شد.

 

این مسئول تاکید کرد: این طرح بر اساس آماری که در سال 89 و 90 در زمینه افراد نیازمند به مراجعه به روان‌پزشک طرح‌ریزی شده که در آن دوره از 23 درصد افرادی که نیازمند ارجاع به روان‌پزشک بودند، تنها 6 تا 7 درصد این میزان در کشور از خدمات روان‌پزشکی بهره‌مند می‌شدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار