کد خبر: ۷۵۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 08 June 2019

یک گردشگر فرانسوی با اشاره به وضعیت نابه‌سامان سواحل ایران و زباله‌های رها شده در طبیعت، گفت: حدود ۵۰ سال پیش ما هم در فرانسه اشتباه‌های بزرگی داشتیم و طبیعت را به مخاطره انداختیم، به نظر می‌آید ایران درحال تکرار همان اشتباه‌ها است.

ژان برای دومین بار به ایران سفر کرده بود، در سفر قبلی شهرهای تاریخی ایران، مثل اصفهان، کاشان، شیراز، یزد و تهران را دید و این‌بار به همراه یک گروه هفت نفره به نوار غربی ایران و استان هایی همچون خوزستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و نوار ساحلی دریای خزر سفر کرد. او به ایسنا گفت: «کاسپین» یکی از با اهمیت‌ترین دریاچه‌های دنیا است، خوشحال بودم که قرار است در این سفر آن را ببینم، حدود ۵ هزار کیلومتر راه آمدیم تا به بزرگترین دریاچه کره زمین برسیم اما همه آن زیبایی که درباره‌اش خوانده و شنیده بودم در میان زباله‌ها و بی‌نظمی احاطه شده بود. از بهم ریختگی ساحل، حجم زباله و اقداماتی که بیشتر به تخریب منجر شده است، تعجب کردم.

این گردشگر که از حامیان محیط زیست است، اضافه کرد: دکه هایی که به عنوان کافه و رستوران در ساحل ساخته شده، به قدری نامنظم، بهم ریخته و ناپایدار بود که انگار قرار است تا ۲۰ سال دیگر وجود نداشته باشند.

وی ادامه داد: ایران کشور بسیار زیبایی است، متاسف شدم وقتی دیدم مردم طبیعت را محافظت نکرده و به آن احترام نمی‌گذارند. در برخی مناطق مثل سواحل مازندران و گیلان به نظر می‌رسد عمداً می‌خواهند زیبایی را از بین ببرند. این رفتار غیرمسؤولانه چندان خوشایند نیست.

این گردشگر فرانسوی گفت: موضوع حفظ طبیعت اصلاً ربطی به ایرانی و یا فرانسوی بودن ندارد. این مشکل، بین‌المللی است و کشورهای زیادی از گذشته تا به حال با آن درگیر بوده‌اند. در فرانسه هم این اشتباه ها رخ می‌داد، اما با آگاه شدن مردم به ترمیم و جبران اشتباه های گذشته پرداختند. وقتی طبیعت را زیبا نگه داریم نسل‌های آینده هم از آن بهره مند خواهند شد.

عکس‌ها در سفر این گردشگر فرانسوی به ساحل دریای خزر ثبت شده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار