متخصص داروسازی طب سنتی گفت: دم کرده دانه شنبلیله همراه با عسل به خروج ترشحات دستگاه تنفسی، بهبود سرفه، تنگی نفس و گرفتگی صدا کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۹۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ 05 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محبوبه رئیس زاده، متخصص داروسازی طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: گیاه شنبلیله با نام علمی Trigonella foenum-graecum از خانواده باقلائیان است و در منابع طب سنتی ایران از آن با نام حلبه یاد شده است.

او افزود: این گیاه بومی کشور ایران بوده و قسمت مورد استفاده آن برگ و دانه‌ها است و شنبلیله سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌های گروه ب، ث و آ و همچنین اسیدفولیک، پروتئین، ساپونین‌های استروئیدی و فیتواستروژن است.

متخصص داروسازی سنتی بیان داشت: در منابع طب سنتی به خواص متعدد این گیاه اشاره شده است، دم کرده دانه شنبلیله همراه با عسل به خروج ترشحات دستگاه تنفسی، و بهبود سرفه، تنگی نفس و گرفتگی صدا کمک می‌کند به ویژه زمانی که همراه با پرسیاوشان مصرف شود.

او تصریح کرد: شنبلیله به دلیل ترکیبات موسیلاژی مسهل بوده ودر دردرمان مشکلات معده، بواسیر و تنقیه امعا موثر است، پخته شده شنبلیله به تسهیل زایمان کمک می‌کند همچنین ادرارآور و قاعده آور است پس باید از مصرف آن در دوران بارداری پرهیز کرد.

رئیس زاده گفت: مداومت در خوردن دانه شنبلیله سرشته با آردگندم و شکر منجر به چاق شدن بدن می‌شود، استفاده از پودر این گیاه به صورت موضعی در درمان سوختگی آتش، لکه‌های پوستی، ترک‌های ناشی از سرما، کجی ناخن، جلوگیری از ریزش موی و همچنین نیکو کردن رنگ رخسار کاربرد دارد، شستن موی سر با آب جوشانده شنبلیله منجر به مجعد شدن موی و مانع از تولد شپش در سر می‌شود؛ تحقیقات جدید نشان داده است که دانه شنبلیله منجر به افزایش شیر در مادران شیرده و همچنین کاهش قند خون می‌شود و به دلیل وجود فیبر محلول به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

او افزود: مزاج شنبلیله در طب سنتی گرم و خشک در دوم ذکر شده است پس لازم است که در افراد گرم مزاج همراه با ترکیبات سرد مزاج مانند سکنجبین ترش، انار میخوش، برگ کاسنی، اسفناج یا خرفه مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: در مصرف دوز‌های بالا و طولانی مدت شنبلیله بایستی به عوارض و تداخلات دارویی آن توجه داشت، دانه شنبلیله به دلیل وجود محتوای موسیلاژی می‌تواند در جذب برخی از دارو‌ها اختلال ایجاد کند پس لازم است که در دوز‌های درمانی با حداکثر فاصله زمانی با سایر دارو‌ها مصرف شود و در صورتی که دارو‌های کاهنده قند خون؛ انسولین، دارو‌های ضد انعقاد مانند وارفارین و همچنین دارو‌های مهارکننده مونوآمین اکسیداز مصرف می‌کنید حتما قبل از مصرف دوز‌های بالای شنبلیله با پزشک خود مشورت کنید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار