امروزه قطار به عنوان یکی از با صرفه ترین وسایل حمل و نقل عمومی برای آحاد مردم شناخته می شود و بر خلاف پروازهای هوایی محدود به قشر خاص و مرفه جامعه نمی شود.
راه آهن و قطار از گذشته های دور در کشور ما و حتی جهان به عنوان یکی از ایمن ترین شیوه های حمل و نقل شناخته می شده است و تنها اخبار مربوط به حوادث ریلی محدود به اخبار تصادف قطارهای مسافربری در هند بود اما گویا راه آهن کشور ما هم کم کم در حال تبدیل شدن به هندی دیگر است !
متاسفانه صبح روز جمعه تصاویری بغرنجی در تمام صفحات خبری دنیای مجازی منتشر شد و خبر از حادثه ای تلح برای مسافران قطار تبریز به مشهد داشت.
حادثه از این قرار بوده است که قطار مشهد سمنان در نتیجه مشکلات فنی و انسانی با سرعت به قطار مسافربری تبریز به مشهد برخورد می کند که در نتیجه آن و پس از آتش سوزی گسترده در قطار دهها هموطنمان کشته و مجروح می شوند که البته تا کنون آمار دقیق و نهایی از تلفات انسانی این حادثه مشخص نشده است.
جالب اینکه در طول دولت یازدهم این حادثه اولین حادثه از نوع خود نبوده و تاکنون چندین جادثه با تلفات کمتر و بعضا غیر جانی در سیستم راه آهن کشور رخ داده است.
متاسفانه در حالی که تاکید دولت و وزیر راه و شهرسازی بر روی خرید هواپیما از اروپا و آمریکا و بازسازی ناوگان هوایی مورد استفاده اقشار مرفه کشور است متاسفانه ناوگان ریلی کشور به عنوان آخرین راه کار ایمن مسافرت اقشار کم درآمد کشور هر روز نا امن تر می شود آنهم در حالی که بصورت تصاعدی بر قیمت بلیط های رجا افزوده شده و از کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده به مسافران نیز کاسته می شود.
جالب آنکه وزیر راه و شهرسازی به عنوان عضو مسئول هئیت دولت در حوزه حمل و نقل ریلی در اولین واکنش خود از بیمه بودن تمام قربانیان این حادثه سخن گفته است گویی تنها دغدغه و مطالبه مردم و افکار عمومی از دولت درباره این حادثه خون بهای قربانیان است!
طبعا نقش آخوندی به عنوان یکی از سیاسی ترین وزرای دولت یازدهم در این واقعه تلخ مشهود است و خوشبختانه برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به این حادثه تلح سخن از آکادگی برای استضاح آخوندی به میان آورده اند.