از آنجا که فسا بیشترین اراضی زراعتی شرق فارس را به خود اختصاص داده، احتمال حمله ملخ صحرایی به شهرستان فسا بسیار زیاد است.
کد خبر: ۸۳۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸ 10 March 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:ملخ‌های صحرایی مضرترین نوع ملخ و از آفتهای درجه‌یک محصولات باغی و کشاورزی به شمار می‌روند. این آفت بومی کشور ایران نیست و کانون آن عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است. ملخ‌های صحرایی که از سمت عربستان می‌آیند چون از خلیج‌فارس عبور می‌کنند و خود را به ایران می‌رسانند به ملخ‌های دریایی نیز شهرت دارند.

خبرنگار فارس برای اطلاع از تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با این آفت، به سراغ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فسا رفته و با او به گفت‌و‌گو پرداخته است.

ناصر انصاری اظهار داشت: با توجه به خطر جدی هجوم ملخ‌های صحرایی به مراتع، مزارع و باغات شهرستان فسا، ستاد بحران تشکیل‌شده و پایش همه عرصه‌ها در دستور کار قرار گرفته است همچنین گزارشها به‌صورت مستمر جهت تحلیل و بررسی به مدیریت استان ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق پیش‌بینی‌ سازمان خواربار و کشاورزی جهانی(فائو) و بررسی‌ روزانه سازمان حفظ نباتات کشور همچنین به‌واسطه اینکه بیشترین میزان زراعت در شرق فارس مربوط به فسا است، احتمال حمله این آفت به شهرستان فسا بسیار زیاد است.

انصاری با اشاره به جدی بودن خطر آلوده شدن شهرستان فسا به این آفت گفت: یک گروه از ملخ‌ها از کانون عربستان وارد کشور شده‌اند و گروهی دیگر از مرزهای شرقی و کانون جازموریان پرواز کرده‌اند. مدیر جهاد کشاورزی فسا بیان کرد: این ملخ می‌تواند حدود 200 کیلومتر را بدون نشست پرواز کند و دارای دو فاز انفرادی همچنین گروه‌های مهاجر و دسته‌های چندمیلیونی بوده که البته فاز انفرادی آن بی‌خطر است.

انصاری بابیان اینکه ملخها در صورت هجوم به باغات و مزارع همه‌ چیز را از می‌برند، افزود: تنها راه مبارزه با این آفت سمپاشی هوایی در روز و سمپاشی زمینی در شب هست که در حال حاضر سمها تأمین‌ شده و در صورت بروز خطر به‌صورت رایگان در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: ادارات منابع طبیعی و امور عشایر به‌طور ویژه برای مبارزه احتمالی در سطح مراتع و حوزه‌های عشایری، آفت را پایش می‌کنند.

انصاری با توجه به لزوم آگاهی‌بخشی به کشاورزان و همکاری جهت مبارزه با این آفت، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی به کشاورزان و مرتع‌داران انجام‌شده و به کمک آنها در حال رصد مناطق هستیم و در فضای مجازی نیز اطلاعات مربوط به این آفت منتشرشده است.

مدیر جهاد کشاورزی فسا از مردم خواست در صورت مشاهده ملخ صحرایی به سرعت با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند و به کشاورزان نیز توصیه کرد که بازدید روزانه طی چند نوبت از مزارع و باغات خود را با جدیت در دستور کار قرار دهند.

برچسب ها: حمله ، ملخ ، ملخ صحرایی ، فسا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار